De arabiske folks historie

av (forfatter) og Lise Lian (gjendikter).

Gyldendal 2005 Heftet

Boka forteller historien til de arabisktalende deler av den islamske verden, fra islam oppstod på 600-tallet og frem til slutten av 1980-årene. Den forteller om dynastiers vekst og fall, om kriger, om menneskenes samfunn, om moral og politikk. Med kart, stamtavler, litteraturhenvisninger og ordliste.

Selve hovedverket om den arabiske verden .; høyaktuell lesing for alle som ønsker å lære og forstå mer av dagens samfunn. De arabiske folks historie er et historisk kunnskapsverk om de landene der arabisk er hovedspråket og islam den mest utbredte religionen. Boken dekker perioden fra Muhammeds liv på 600-tallet til slutten av det 21. århundre. Det er en historie om dynastiers vekst og fall, om kriger, maktkamp og politikk, og om menneskenes samfunn: hyrden og kjøpmannen, den rike og den fattige, kvinne og mann, poesi, arkitektur og kunst. Mest av alt handler det om ideer: den islamske teologi, filosofi og etikk. De arabiske folks historie regnes av mange som selve hovedverket om araberne, og er høyaktuell lesning for alle som ønsker å lære og forstå mer av den arabiske verdens sosiale og kulturelle mangfold.Albert Hourani (1915.;1993) var professor emeritus i moderne Midtøsten-historie ved universitetet i Oxford da han døde. Andre verker av Hourani er Europe and Middle East (1980) og Islam in European Thought (1991). De arabiske folks historie utkom første gang på norsk i 1994.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205344822

EAN 9788205344822

Omtalt sted Arabiske halvøy

• "Arafat - en politisk biografi" av Alan Hart
  • "Mannen fra Tanger - en reise i Ibn Battutahs fotnoter" av Tim Mackintosh-Smith
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Det tapte landet - en personlig historie" av Göran Rosenberg
  • "Islam - tro, kultur, historie" av Paul Lunde