De 39 trinn

Norild forl. 1995 Innbundet

Mr. Hannay reiser til London fra Australia for å oppsøke gamlelandet. Der blir han oppsøkt av en mann, Scudder, som ønsker å gjemme seg hos ham. Ikke lenge etterpå finner Hannay ham drept. Det fører ham bla. til det skotske høyland, med livsfarlige spioner i hælene. Året er 1939 og tyskerne ønsker å få tak i militær informasjon om Storbritannia. Filmatisert.

Forlag Norild forl.

Utgivelsesår 1995

Genre Agenter og spioner

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Richard Hannay har bodd mesteparten av livet i Afrika, men han er britisk. Nå, i en alder av 37, er han tilbake i London, og kjeder seg nesten til døde. Han bestemmer seg for å reise tilbake til Afrika hvis det ikke skjer noe snart.
En nabo skal endre alt. Han er amerikansk, og ganske mystisk. Richard gir ham husly, da Scudder, som han heter, ikke kan gå opp til leiligheten grunnet et lik. Historien om dette liket og grunnen til at han frykter for livet sitt, er politisk motivert. Internasjonal politikk.
En kveld finner Richard Scudder drept i leiligheten sin. Richard er overbevist om at han kommer til å bli beskyldt for ugjerningen, og flykter nordover. I lommen på jakken finner han Scudders notisbok som morderen ikke fant, og han skjønner at det ikke er politiet han ble frykte.
På hans ville ferd i det skotske høylandet, må han prøve å hindre et attentat, finne løsningen på «De 39 trinn», samt renvaske seg selv.

Lettlest spenning fra tidlig 1900-tall, men absolutt leseverdig. Boka står på lista over «1001 bøker du må lese før du dør.»

Alfred Hitchcock fikk sitt gjennombrudd med filmatiseringen av denne, og den har blitt filmatisert i alt fem ganger. (Alle filmene har ulike løsninger på gåten, og samsvarer ikke med boken i så måte.) Denne høsten starter den sjette innspillingen, som skal bli en miniserie på Netflix.

Blir aldri revet med.

I skumringen kom mannen hennes tilbake fra heiene. Det var en mager kjempe som tok ett skritt der andre dødelige trengte tre.

Beklager så meget , sa han. Jeg er ikke helt meg selv i kveld. Saken er nemlig den at jeg er død i dette øyeblikk.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Noen ganger er det bra med en kort bok

• "Helgenen leker med ilden" av Leslie Charteris
  • "Parade's End - "Some Do Not..."; "No More Parades"; "A Man Could Stand Up-"; "The Last Post" (Penguin Modern Classics)" av Ford Madox Ford
  • "En mann å stole på" av John D. MacDonald
  • "Vikinger" av Ole Røsholdt