Danny the champion of the world

av (forfatter) og Quentin Blake (illustratør).

Puffin 1994 Heftet

Danny og faren hans bor i en sigøynervogn bak en bensinstasjon som faren driver. All jorda rundt dem eies av den ufordragelige godseieren Mr. Hazell, som gjør alt han kan for å få dem vekk. Faren har i lang tid drevet krypskyteri på fasaner i Hazell-skogen, men nå planlegger han å fange alle sammen, slik at det ikke er en eneste fasan igjen til jakt-selskapet i oktober.

Forlag Puffin

Utgivelsesår 1994

Genre Humor Spenning

En av favorittene fra barndommen! Burde kanskje ta meg tid til å lese deg igjen? :)

Denne boka handler om en gut og faren hans som bor på en bensinstasjon. Men en natt skal gutten(danny) sove. Men når han sover så våkner han mitt på natta. Men når han våkner så ser han ikke faren sin...

Denne var fabelaktig - passet for alle i familien.

Bøker som har gjort noe med meg. Bøker som har vekt mye følelser og mange tanker. Bøker jeg trenger litt tid på å fordøye og som sitter som støpt på minnet....

For ei tid tilbake startet jeg en tråd hvor jeg etterlyste bøker med den sympatiske farsfiguren. Dette var etter at jeg hadde lest flere bøker etter hverandre hvor faren var svært lite sympatisk, som Knausgårds "Ute av verden", Sofi Oksanens "Stalins kyr" og Harry Bernsteins "Den usynlige muren". Jeg greide ikke å komme på noen bøker som hadde kloke, sterke personligheter i farsrollen, og etterlyste tips på slike romaner. Heldigvis kom det inn mange gode forslag, og det er plass til flere :))

Liste for å halde orden på bøkar eg vil anbefale barn å lese :) Spesielt tenker eg på lillesøstera mi på ti år. Også skal eg bli grunnskolelærar, gleder meg til å lese med borna på skulen!

..når/hvis den tid kommer... En samling av mine egne favoritter fra jeg var barn, i tillegg til bøker jeg har oppdaget senere. En god dose med eventyr, magi og leseglede :)

Utvalgt av The Independent:

• "Sjiraffen og Pelli og jeg" av Roald Dahl