Damekupeen

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Dinamo forlag 2006 Heftet

Indiske Akhila er 45, ugift og ansatt på likningskontoret. Hun er en kvinne som står på pinne for alle andre, men en dag kjøper hun en enveisbillett til en helt annen del av India. Gjennom den hete natten i sovekupeen forbehold damer, åpner Akilha og hennes fem medpassasjerer seg for hverandre. Mens Akilha lytter til de andres beretninger om sine innerste tanker og mest private øyeblikk, kan hun endelig stille det spørsmålet hun har hatt i hodet hele sitt voksne liv: Kan en kvinne være singel og lykkelig, eller trenger hun en mann for å være hel?

Forlag Dinamo forlag

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted India

Denne boka tok meg med storm! Vi møter flere kvinneskjebner fra dagens India. Kvinnene møtes i en togkupe - en egen kupe for damer - og hver og en av dem forteller sin historie. Spennet i historiene som fortelles er stort, og vi får sånn sett innblikk i hvordan kvinner fra ulike sosiale lag lever sin liv. Dette er historier om overgep, kvinneundertrykkelse, om å ofre seg for familien etc. Boka anbefales varmt!

Mens hun tok en kort middagslur en ettermiddag i september, en uke etter sin førtiårsdag, falt det Prabha Devi inn at hun hadde glemt lyden av sin egen stemme.

Panikk gir pust til fryktens flammer. Panikk demper. Panikk roer. Panikk napper i høytflyvende drømmer og slenger dem til jorden. Panikk ødelegger.

Månen henger ved skulderen hennes og vandrer sammen med henne.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Bøker med handling fra India eller om indere

Bøker med handling fra India eller om indere

Første liste med samme tittel har 100 bøker som er maksimum, derfor startet jeg en ny:)

lest 2015

• "Elskerinne" av Anita Nair