Dama som gikk på dører

Cappelen 1996 Innbundet

Paula kapret Charlo Spencer rett foran synet på alle de andre jentene, en triumf. Men så begynner alle disse uhellene: blåveis, skrubbsår, en skulder ut av ledd, ødelagte tenner. Paula har det ikke med å gå på dører - egentlig. Fire barn (og en abort) ut i ekteskapet ligger det meste i grus. Men Paula har en vill kjærlighetsevne og en humoristisk sans som bærer igjennom og omsider bringer en slags løsning. Historien om Paula fortsetter i "Paula Spencer".

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788202160258

EAN 9788202160258

Omtalt sted Irland

Jeg fortsetter å anklage meg selv. Etter alle de åra og brekte beina og tenna og torturen fortsetter jeg stadig å anklage meg selv. Jeg kan ikke noe for det. Hva om? Hva om? Han ville ikke slått meg hvis jeg ikke hadde ...; ingen av de andre knyttnevene og beltene ville ha kommet etterpå hvis jeg ikke hadde ... Han slo meg, han slo ungene, han slo andre folk, han drepte ei dame - og jeg fortsetter å klandre meg selv.

-Jeg skal lese for deg, ikke vær redd.
Ikke bare fordi jeg føler meg skyldig heller; jeg leser for ham hver kveld. Hver kveld. Uansett hvor desperat jeg er, om jeg skjelver, pines - jeg kommer ikke til å finne nøkkelen, det blir for mørkt - leser jeg for Jack. Ingen snarveier; jeg leser hver eneste side. Jack kjenner hvert ord. Han stopper meg hver gang jeg gjør feil og lar meg ta setningen om igjen.

Folk spør meg hele tiden om hvem som er min yndlingsforfatter, jeg svarer "hæ?" og innser at jeg aldri ser frem til at en eller annen bok blir utgitt av nettopp DEN forfatteren. Dette er jakten på h*n som skal gi meg forventninger ved hver utgivelse (hvis død, ved hver nyoppdagede), samt gi meg lyst til å lese den samme boken om igjen.

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Paula Spencer" av Roddy Doyle
  • "Paddy Clarke ha ha ha" av Roddy Doyle