Daisy sisters

av (forfatter), Kari Bolstad (oversetter) og Kirsti Grundvig (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 CD

Handlingen foregår i Sverige fra 1941 til 1981. Elna og Vivi er på sykkeltur sommeren 1941, de er unge og frie. Men så blir Elna voldtatt av en soldat og får en datter, Eivor. Eivor vil ikke bli som sin mor, men livet blir ikke som hun har tenkt. Dette er en roman om drømmer, håp og bister virkelighet.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Sverige

Herlig bok om flere generasjoners oppvekst og tanker, i et Sverige fra andre verdenskrig frem til begynnelsen på 80-tallet.

Mankell er et fantastisk forteller. Han har en egen evne til å formidle tanker og stemninger på en slik måte at det ikke blir kjedelig. Jeg har hørt lydboka, lest av Kirsti Grundvig. Har ikke alltid likt henne som oppleser, men i denne boka var hun bra! Hun klarte å formidle Mankell på en god måte.

Boka er lang, 18 CD-plater, noe som gir godt over 20 timer med lytting. Selv om boka er lang, følte jeg ikke at det var noen særlige dødpunkter underveis. Mankell forteller historien gjennom tre/fire generasjoner, som vi følger tett på. Vi får vite mye om tanker og stemninger, samt utviklingen i samfunnet generelt. Rett og slett en opplysende bok også, for min del ihvertfall. Industriell utvikling, opp og nedgangstider, barn utenfor ekteskap, krig, vennskap, kjærlighet, mange ingredienser som gjør at dette totalt sett er en veldig god bok.

Jeg lander helt klart på en sterk femmer!

Fick lämna tillbaka boken till biblioteket halvläst då datumet var utgånget, men nu ska jag läsa om den vid lämpligt tillfälle!

At ingenting egentlig er umulig, bare en ikke blir sittende med hendene i fanget. At det alltid finnes en verden å erobre, uansett om en er tretti og knapt nok har fullført den gamle folkeskolen...

Det er merkelig at vi aldri snakker om livene våre, som om våre innerste tanker og følelser er noe stygt og usmakelig som en ikke viser fram i dagslys.

Selv regner han seg ikke som fyllik.Han drikker bevisst,han har et dypt filosofisk motiv for drikkingen.

Men en får vel håpe så lenge buksene henger på,som en tredje tulling sa og dermed gjorde seg udødelig... Skål og godt nytt år.

Verden snurrer roligst uten unødige avvik fra prinsippet om at den som kommer først til mølla, får først malt...

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

• "Minnet om en skitten engel" av Henning Mankell