Dagfinn Enerly

så fort kan livet snu

av (forfatter), Dagfinn Enerly (medforfatter) og Dennis Storhøi (oppleser).

Lydbokforlaget 2008 CD

Under en fotballkamp høsten 2005 pådro lagkaptein Dagfinn Enerly seg en alvorlig nakkeskade. I dag er han avhengig av rullestol, men har ikke gitt opp håpet om å gå igjen. I denne boken forteller han om rehabiliteringsoppholdet på Sunnaas, om det å komme hjem igjen, om det nære forholdet til kona og tvillingdøtrene og om betydningen av alle støtteerklæringene. Boken gir også tilbakeblikk fra livet før ulykken. Med billedliste.

Det er ikke bare en bok om fotball, men en dramatisk historie om hvor raskt livet kan endre seg. Det er en bok om omsorg, menneskelig varme og iboende ressurser - og om hvor viktig det er å tenke positivt. Lørdag 29. oktober 2005 spilte Fredrikstad Fotballklubb avgjørende kamp mot Start for å holde plassen i Tippeligaen. Lagets kaptein var Dagfinn Enerly. En skikkelig forkjølelse gjorde at han egentlig ikke skulle spilt kampen. Men kapteinen ville stille opp for sine lagkamerater. Etter fem minutter får Start corner. Dagfinn Enerly er ikke spilleren som vanligvis er i egen 16-meter ved corner. Men denne kampen er for viktig til bare å tenke offensivt. Kapteinen går opp i en hodeduell - og lander med en spiller over seg. Skaden er dramatisk: Lammelse fra nakken og ned. Så fort kan livet snu.

Forlag Lydbokforlaget

Forfatter:
Jens O. Simensen og Dagfinn Enerly
Forlag:
Aschehoug

Boken handler om tidligere fotballspiller Dagfinn Enerly. For det meste handler boken om Dagfinns forferdelige nakke skade, som gjorde han lam fra hode og ned som gjør at nordmannen er avhengig av rullestol. Men dette er så absolutt ikke bare en bok om den tidligere proffens tragedie, men også om det å sette pris på de små oppturene i løpet av en dag. F.eks den snille sykepleieren eller den fantastiske kona/barna.

Jeg syntes dette er en flott bok, fordi det hjelper meg å reflektere over mitt eget liv, og sette pris på menneskene i min egen hverdag. Dette er heller ingen ren fotballbok, men også mye om Enerly sitt liv utenfor banen og før/etter skaden. Det er mer en dramatisk historie om hvordan livet kan bli snudd på hodet i løpet av et minutt eller et feilvalg. Det er en bok om omsorg og menneskelig varme. Dagfinn Enerlys kamp for å trene seg opp igjen etter skaden er beundringsverdig, og han finner måter som kan være til hjelp for andre når det gjelder å mestre utfordringer. Spesielt rehabiliteringsoppholdet på Sunnaas sterk lesing. Han har en utrolig stå-på vilje. Vi får også et innblikk i det nære forholdet mellom Dagfinn og kona Mona og de små tvillingdøtrene. Han har en drøm om å en gang gå igjen, og hvis noen klarer dette er det han!

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

Bøker jeg har lest

• "Mitt liv som ganske god fotballspiller" av Freddy dos Santos
  • "Martine - jakten på rettferdighet" av Marianne Vikås
  • "Etter Karlsvogna - brev fra 1000 stjernekikkere" av Jon Magnus
  • "Alene - nå igjen" av Paal-André Grinderud
  • "Barndom - 80-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Hva skal vi med stjerner nå? - en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv" av Espen Olafsen
  • "Kaja - 1988-2008" av Olav Gunnar Ballo
  • ""Hun ville jo ikke dø" - historien om Ragnhild" av Siren Henschien
  • "Maria og pappa - livet etter mamma" av Marius Holmsen
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Hvem drepte Birgitte Tengs? - en kriminaldokumentar" av Bjørn Olav Jahr
  • "Jeg lever, pappa - 22. juli - dagen som forandret oss" av Siri Marie Seim Sønstelie