Dagboken 1959-1969

av (forfatter) og Agnes Banach (oversetter).

Flamme 2013 Innbundet

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Polen

Omtalt person Witold Gombrowicz

Vi kunstnere har i det siste føyelig latt filosofer og andre vitenskapsmenn trekke oss etter nesen. Det lyktes oss ikke å være annerledes nok. En overdreven respekt for den vitenskapelige sannheten skygget for vår egen sannhet – i vårt altfor sterke ønske om å forstå virkeligheten har vi glemt at det ikke er vår oppgave å forstå den, men å uttrykke den – at vi, det vil si kunsten, er virkeligheten. Kunsten er et faktum, og ikke en kommentar til et faktum.

De andre smiler overbærende i salig uvitenhet om at deres kultiverte overbærenhet er minst like enfoldig.

En gang kommer man til å finne ut hvordan det har seg at så mange store kunstere i vårt århundre har skrevet så mange uleselige verk. Og hvordan i all verden disse uleselige og uleste bøkene har fått betydning for århundret og er blitt berømte. Med sann beundring og ekte anerkjennelse har jeg avbrutt lesningen av mang en bok som kjedet meg for mye. En gang kommer det til å komme for dagen hva slags fordreid ekteskap mellom kunstner og mottagere som har avfødd disse verkene uten et snev av kunstnerisk sex appeal. For en skam!

Bach? Nei, ikke Bach … Egentlig liker jeg ikke Bach… de, den moderne musikken, en dag vil de, hvis de ser nøyere gjennom sine briller, oppdage at Bach ikke var den rette veiviseren, og at han har ført dem til randen av bankerott. Dere dyrker ham fordi dere bare duger til matematikk, kosmos og renhet – akk, deres bleke, astronomiske ansikt piner og plager meg! Dere når de himmelske høyder, men jorden har glippet for dere – evnukker! Forelskede som dere er i Abstraksjonen, har dere glemt at sangen en gang tjente til å forføre hunnene, og nå sitter dere fast i denne Musikk som Sådan, den som dere har hengitt dere til i mangel av noe annet. Punktum. Finale. Hva gjelder Beethoven, har jeg også spist meg mett på hans symfonier, hans orkester klarer ikke lenger å lokke og fengsle meg på alvor – men kvartettene fra den siste perioden, med den vanskelige tonen, disse klangene som er på grensen, endog overskrider grensen … Å, du fjortende kvartett!

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.

bøkene lest i 2013. målet var 50.
to tusen og tretten er det året da de postmoderne klassikerne og der nye forfattere vekket min oppmerksomhet.

• "Orbitor - høyre vinge" av Mircea Cărtărescu
  • "I kyklopenes land - tekster 2009-2018" av Karl Ove Knausgård
  • "En ren besettelse - basketak med D.H. Lawrence" av Geoff Dyer
  • "Hjemme-borte" av Karl Ove Knausgård
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Erindringens bok" av Péter Nádas
  • "Granskingen" av Philippe Claudel
  • "Korte intervjuer med motbydelige menn" av David Foster Wallace
  • "Hvite dverger, svarte hull - roman" av Sigmund Jensen
  • "Forspilte dager" av Charles Jackson
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "Å betrakte andres lidelse" av Susan Sontag