Dagboken 1953-1958

av (forfatter) og Agnes Banach (oversetter).

Flamme forlag 2012 Innbundet

Witold Gombrowicz (1904-1969) begynte å skrive dagbok da han var 49 år gammel. Fjorten år tidligere var han ankommet Buenos Aires om bord på en atlanterhavsdamper. Planen var å returnere etter et par uker. Men så brøt krigen ut, og det skulle gå 24 år før Gombrowicz igjen satte føttene på europeisk jord. Sitt hjemland Polen så han aldri igjen.

Dagboken ble opprinnelig publisert som månedlige bidrag til det Paris-baserte emigranttidsskriftet Kultura. Den er ingen loggbok over forfatterens gjøren og laden, men en 16 år lang eksistensiell og kunstfilosofisk undersøkelse, skrevet av en forfatter som bevisst går inn for å bli «[s]in egen kommentator, rettere sagt [s]in egen iscenesetter». I Dagboken skaper han sitt eget diskusjonsforum, en «blogg» lenge før internett.

Witold Gombrowicz skrev fem romaner, fire skuespill og én novellesamling. Dagboken regnes som hans mesterverk. Forfatterskapet har vært retningsgivende for flere generasjoner av norske litterater - fra Dag Solstad til Karl Ove Knausgård.

Den norske utgaven av Dagboken er delt i to. Første bind omfatter årene 1953-1958, og er utstyrt med introduserende essays av Tor Eystein Øverås og Geir Gulliksen. Rita Gombrowicz, forfatterens enke, bidrar med et helt nytt forord.

Forlag Flamme forlag

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202349134

EAN 9788202349134

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Polen

Omtalt person Witold Gombrowicz

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen for beste oversettelse 2012

I motsetning til de fleste anmeldere, synes jeg at disse første opptegnelsene av Gombrowicz er mye bedre enn hans siste. Witold er litt mer kritisk til hva han skriver her, og velger sine ord med mer omhu enn senere. Og, ja; jeg digger hans senere "dagbøker" også, men disse er noe jeg ikke orker å lese på nytt, i motsetning til "Dagboken 1953-1958". Det er litt som Sex Pistols.....det var utrolig tøft når man var ung, men etter det, blir det så anstrengende

Vi kunstnere har i det siste føyelig latt filosofer og andre vitenskapsmenn trekke oss etter nesen. Det lyktes oss ikke å være annerledes nok. En overdreven respekt for den vitenskapelige sannheten skygget for vår egen sannhet – i vårt altfor sterke ønske om å forstå virkeligheten har vi glemt at det ikke er vår oppgave å forstå den, men å uttrykke den – at vi, det vil si kunsten, er virkeligheten. Kunsten er et faktum, og ikke en kommentar til et faktum.

De andre smiler overbærende i salig uvitenhet om at deres kultiverte overbærenhet er minst like enfoldig.

En gang kommer man til å finne ut hvordan det har seg at så mange store kunstere i vårt århundre har skrevet så mange uleselige verk. Og hvordan i all verden disse uleselige og uleste bøkene har fått betydning for århundret og er blitt berømte. Med sann beundring og ekte anerkjennelse har jeg avbrutt lesningen av mang en bok som kjedet meg for mye. En gang kommer det til å komme for dagen hva slags fordreid ekteskap mellom kunstner og mottagere som har avfødd disse verkene uten et snev av kunstnerisk sex appeal. For en skam!

Bach? Nei, ikke Bach … Egentlig liker jeg ikke Bach… de, den moderne musikken, en dag vil de, hvis de ser nøyere gjennom sine briller, oppdage at Bach ikke var den rette veiviseren, og at han har ført dem til randen av bankerott. Dere dyrker ham fordi dere bare duger til matematikk, kosmos og renhet – akk, deres bleke, astronomiske ansikt piner og plager meg! Dere når de himmelske høyder, men jorden har glippet for dere – evnukker! Forelskede som dere er i Abstraksjonen, har dere glemt at sangen en gang tjente til å forføre hunnene, og nå sitter dere fast i denne Musikk som Sådan, den som dere har hengitt dere til i mangel av noe annet. Punktum. Finale. Hva gjelder Beethoven, har jeg også spist meg mett på hans symfonier, hans orkester klarer ikke lenger å lokke og fengsle meg på alvor – men kvartettene fra den siste perioden, med den vanskelige tonen, disse klangene som er på grensen, endog overskrider grensen … Å, du fjortende kvartett!

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.

bøkene lest i 2013. målet var 50.
to tusen og tretten er det året da de postmoderne klassikerne og der nye forfattere vekket min oppmerksomhet.

• "Falsk tilståelse og andre essays - universalia et particularia" av Espen Stueland
  • "Artikler 2005-2014" av Dag Solstad
  • "Gutter og mordere og andre fortellinger" av Hermann Ungar