Dagbok fra ghettoen i Warszawa

av (forfatter) og Eivind Lilleskjæret (gjendikter).

Vigmostad Bjørke 2008 Innbundet

I dagboken gir Miriam Wattenberg (Mary Berg) en øyenvitnesskildring fra Warszawa under andre verdenskrig. Hun var bare 15 år da hun og familien ble internert i den jødiske ghettoen i Warszawa. De levde i ghettoen fra november 1942, fram til bare noen dager før deportasjonskampanjen begynte den 22. juli 1942. Miriam levde under nazistenes regime i fire år før hun ble reddet gjennom en fangeutveksling og reiste til USA i 1944. Har bibliografi og stikkordsregister.

"I dag fyller jeg femten år. Jeg føler meg gammel og ensom. Alle er redd for å gå ut. Tyskerne er her." Så enkelt og så gripende innleder Mary Berg sin dagbok; en uforglemmelig øyenvitnesskildring fra ghettoen i Warszawa under andre verdenskrig. Miriam Wattenberg (Mary Berg) var bare 15 år da hun sammen med sin jødiske familie ble internert i ghettoen i Warszawa. I fire år levde hun med nazistenes terror. Hun ble reddet gjennom en fangeutveksling i 1944 og reiste til USA. Hun smuglet med seg tolv notatbøker, dagbøkene hun hadde skrevet ghettoen. Hun hadde skrevet det meste i en slags kode og med en bitte liten skrift. Det var et vitnesbyrd om livet i ghettoen, om den ufattelige lidelsen, om tapper motstand og om hvordan jødene på et vis også klarte å leve et liv innenfor nazistenes murer og piggtråd. Under pseudonymet Mary Berg ble dagbøkene utgitt første gang i USA i 1945, før krigen var slutt. The New Yorker skrev da om boken: "Dette er en grusom bok, full av mørke og ondskap, men også en skjønn og inspirerende bok på grunn av det bildet den gir av motet og menneskeligheten blant jødene i ghettoen." Dagboken ble gjenutgitt i 2006 og er nå utkommet i mange land. "Et av de aller viktigste dokumentene om krigen" (San Fransisco Chronicle).

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241903939

EAN 9788241903939

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Warszawa

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Eit knippe bokomslag frå boksamlinga mi som eg har hatt sansen for og likt. Enjoy!

Nokre bøker eg har lest og som har gjort inntrykk på meg. Anbefalast!

Bøker eg har lest og kan anbefala om krigen og holocost i særdeleshet.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

• "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Anne Frank - 1929-1945" av Carol Ann Lee
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding
  • "En dag i historien - 22. juli" av Andrea Gjestvang
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Dagbok 1942-44" av Hélène Berr
  • "Veien til Auschwitz" av Kirsten Brunvoll
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Doktor Mengele - liv og forbrytelse" av Anders Otte Stensager
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic