Då Ivan Iljitsj døydde

av (forfatter) og Geir Pollen (oversetter).

Skald 2023 Slide bound

Lev Tolstoj er ein bauta i russisk litteratur, og forfattaren har dessutan påverka moderne litteratur verda over. Anton Tsjekhov, James Joyce, Virginia Woolf, Marcel Proust, William Faulkner - alle desse hylla han som ein av dei fremste forfattarane gjennom tidene.

«Då Ivan Iljitsj døydde» (1886) er ei lita perle av ei bok, som ofte har drukna i merksemda rundt dei store romanane Tolstoj er kjend for. Men denne langnovella er noko av det mest personlege han skreiv. Den nådelause skildringa av det uekte, overflatiske livet som Ivan Iljitsj har levd, verkar moderne - nesten samtidig. Utan høflege omsyn til lesaren, viser Tolstoj fram sjukdommen og døden i all si gru. Korleis leve eit meiningsfullt liv med den meiningslause døden som det einaste heilt sikre? Spørsmålet er like essensielt snart halvtanna hundreår seinare.

Forlag Skald

Utgivelsesår 2023

Format Slide bound

Serie Skalds klassikarar

Genre Klassisk litteratur

Boken skildrer på mesterlig vis oppgjørets time - hvilke erkjennelser kommer vi frem til når livet tar slutt? Selv om vi tilhører det øverste samfunnslaget, kommer døden. Ville den vært enklere å akseptere, hvis vi hadde levd et meningsfullt liv? Er det ensomheten og tomheten som skremmer Ivan Iljitsj mest, og gir ham mest smerte? Burde han prioritert menneskene rundt seg fremfor karriere og materielle statussymboler? Boken er mesterlig skrevet og har stor relevans også i dag.

Ivan Iljitsj er død allerede i begynnelsen på denne lange novellen. Deretter får vi rullet opp hans, til tider besværlige, livsløp fram til han havner på dødsleiet. Der plages han av både legemlige og sjelelige smerter. En mesterlig skrevet historie.

I denne siste ensomme tid da han lå med ansiktet mot veggen, i denne dype ensomhet midt i den tettbefolkede by med hans tallrike bekjente og familie, - en ensomhet som ikke kunne være mer fullkommen hverken på havbunnen eller på jorden....

Det var ikke spørsmål om Ivan Iljitsj’ liv. Det pågikk en sak mellom hans nyre og hans blindtarm. Med Ivan Iljitsj som vidne avgjorde legen på glimrende måte saken i blindtarmens favør, med det forbehold at en urinprøve muligens kunne fremskaffe nye beviser, hvorpå saken måtte tas opp til ny behandling.

I virkeligheten var alt sammen som hos alle andre ikke helt rike mennesker som ønsker å ligne de virkelig rike og derfor bare ligner på hverandre: silkestoffer, ibenholt, blomster, tepper, alt mørkt og skinnende - slik folk av en viss klasse vil ha det for å ligne folk av en annen og høyere klasse.

Hun gjorde alt for ham bare for seg selv, og fortalte at hun gjorde for seg selv det hun ganske riktig gjorde for seg selv, idet hun fremstilte det som noe så utrolig at han måtte oppfatte det omvendt.

Og jo lenger det gikk, desto mer livløst ble det alt sammen. Det var som jeg gikk rett nedover berget og hele tiden innbilte meg at jeg gikk oppover. Og slik var det også. I den offentlige mening gikk jeg oppover berget, mens livet forsvant under meg... Og nå ligger jeg her og skal dø!

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

For deg som har det travelt, men likevel liker å skryte på deg å ha lest de store, tunge russerne.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

• "Noveller" av Anton P. Tsjekhov
  • "Usynlig mann" av Ralph Ellison