Da tigrene røykte

Damm 2007 Innbundet

Katinka er ei ung kvinne som ble adoptert fra Sør-Korea som liten. Selv om hun er oppvokst i Norge og tenker på seg selv som norsk, føler hun seg likevel annerledes. Romanen handler om hva som skjer når hun bestemmer seg for å dra tilbake til Sør-Korea på leting etter sitt biologiske opphav.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204094902

EAN 9788204094902

Omtalt sted Norge Sør-Korea

Historien om oss slutter ikke. Den bare fortsetter i en annen retning, men hvor vet bare vinden. Så umerkelig disse øyeblikkene glir forbi oss. De som i ettertid viste seg å bety noe, men som vi nærmest ikke opplever engang.

Det sies at regnbuen er på sitt vakreste under monsunen. Naturen åpenbarer sine innerste farger og blomstrer gjennom dens prakt. Det sies at det mest forgjengelige er skrittene i sanden etter tidevannet. Jeg ser døgnet forsvinne gjennom hendene mine, i gropen mellom fingrene som holder om pennen mot papiret. Om jeg bare kunne bryte gjennom regnet og fange lyset som faller ned mot deg. Da ville jeg spre det ut mot verden og erklære en gang for alle at jeg elsker deg.

"Se alle de linjene som går på kryss og tvers. Det er blodårene dine. Som et kart, synes du ikke?" "Et kart," gjentok jeg og åpnet hånda, lukket den igjen, åpnet den igjen. Kartet forandret seg i den bevegelsen, utvidet seg i linjene i huden.

noen fortalte meg en gang at det finnes et smutthull i atmosfæren der det hverken er luft eller stråling. Det er selvfølgelig usynlig for det blotte øye, men om man noen gang finner det, vil man straks vite hva det er. da vi går inn for landing over tåka i Seoul, oppdager jeg dette smutthullet. Jeg opplever det bare for et sekund kanskje, i et øyeblikk da lydene og bevegelsene rundt meg stopper.

Et dragsug som kjemper seg fram mellom himmelen og jorda. Her er jeg. Jeg kan ikke snu. Dette er livet mitt, akkurat nå.

Tips mottas med takk!

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Dette er bøker som jeg har falt pladask for etter å lest hva de handlet om... Man vil bare lese det NO og lese det ut med en gang... Det rare er at mange av disse bøkene har jeg ikke valgt å lese selv om de er de jeg vil lese aller mest... Leser med andre ord bøker som virker bra. Men ikke på langt nær som disse. Det er blitt en lang liste etterhvert

• "I gode og onde dager" av Gill Paul
  • "Bare en datter" av Chi An