Da tiden tok slutt

av (forfatter) og Erik Krogstad (oversetter).

Pax 2008 Innbundet

Handlingen i denne romanen foregår i Sverige på femtitallet. Gutten på seks vil følge i farens fotspor og bli predikant. En dag er mor og far plutselig borte. Har de blitt sugd opp til det store Luftmøtet? Er Trengselens tid inne? For å forstå hva som har skjedd, griper gutten til profetienes språk. Da tar Viola hånd om ham. Hun har selv sine fantasier, hun er oppslukt av Dag Hammarskjöld.

Vi er i Sverige midt på femtitallet. Gutten på seks år vil følge i farens fotspor og bli predikant med mørke klær og kraftfulle ord om Harmageddon og frelste og ufrelste. Moren vil han skal være et vanlig barn i moderne Texas-bukser som leker indianer og cowboy ute blant jevnaldrende. Men farens krets av religiøse venner har større tiltrekningskraft, og da gutten en kveld får slippe til på talerstolen hos dem, tordner han løs i full henrykkelse. En dag er mor og far plutselig borte. Har de blitt sugd opp til det store Luftmøtet? Er Trengselens tid inne? For å forstå hva som har skjedd, griper gutten til profetienes språk og de fargerike plansjene over Guds plan gjennom tidsaldrene. Da er det den unge kvinnen Viola tar hånd om ham. Hun har selv sine fantasier, som alle knytter seg til Sveriges store mann Dag Hammarskjöld. Og da Viola får høre at helten skal til sitt feriested i Skåne, setter også hun og gutten kursen dit.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sverige

"Alle puster lettet ut når et spedbarn tar sitt første åndedrag og begynner å skrike. Til og med Gud trekker et lettelsens sukk i slike stunder."

Hun knadde gårdagens samvær til en smidig deig, hevet den til dobbelt størrelse og kjørte det hele inn i det overopphetede hjertet sitt.

• "Brooklynsk dårskap" av Paul Auster