Da mennesket skapte verden

av (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Orkana 2008 Heftet

Boken handler om den industrielle revolusjon og hva den har betydd for vår tids velstand, gode helse og høye levealder. Forfatteren tar for seg nostalgiske forestillinger om de gode gamle dager, og skildrer hvor usle levekårene virkelig var for det store flertallet av befolkningen i vår del av verden for 100-200 år siden. Han tar også et oppgjør med de kreftene som stiller seg i veien for utvikling, og trekker frem aktuelle debatter omkring kapitalisme, outsourcing, bedriftsetikk, miljø og lykke. Har litteraturliste.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

Omtalt sted Europa

Farlig god. Spesielt for meg som har stemt mot markedsstyring hele mitt politiske liv.

Nordberg overbeviser om at menneskers store suksess de siste 200 årene ikke kommer av plyndring av den tredje verden eller en uunngåelig vitenskapelig fremgang, men først og fremst av at man har hatt frihet til å spesialisere seg og handle tjenester og varer - og dermed til å arbeidsdele. Altså det frie markedet.

Han går med ganske tunge never løs på en del ting, så boken kan nok lett få seg fiender som nekter se at den har et poeng fordi de er blitt for provosert - men for det meste synes jeg boken fungerer veldig bra som både debattbok og kampskrift for menneskeheten, frihet og marked.

• "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins
  • "No logo" av Naomi Klein
  • "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman
  • "Styrtet engel - en kjærlighetsroman" av Per Olov Enquist
  • "Gift" av Alexander L. Kielland
  • "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Dag Solstad
  • "Hässelby - roman" av Johan Harstad
  • "Mørkets hjerte" av Joseph Conrad