Crash

Vintage 1995 Paperback

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Forlag Vintage

Utgivelsesår 1995

Format Paperback

Språk Engelsk

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Kilde

"Dette er styrken til litteraturen. Litteraturen er fri, den er ikke låst til en sjanger på samme måte som filmer, musikk eller spill. For den er inni deg og historien blir din. Den tvinger deg til å lage dine egne bilder. Det blir personlig så fryktelig fort. Du har sluppet det inn. Det er ditt. De krappe svingene som film ikke makter. Temposkiftene som ødelegger en perfekt poplåt. Kunstverket som mister styrken sin i en flermedial utførelse. Musikkvideoene du sier går fort fort. Vel, litteraturen går fortere. Litteraturen er faster, harder, better, stronger. Fordi det er sånn hjernen vår er. Den er ikke lineær. Den er ikke i en modus. Den skifter. Frykt, kjærlighet og hat og tilbake igjen."

• "Last Exit to Brooklyn" av Hubert Selby Jr.
  • "In Watermelon Sugar" av Richard Brautigan
  • "The amazing adventures of Kavalier and Clay - a novel" av Michael Chabon
  • "2666" av Roberto Bolano
  • "The wasp factory" av Iain Banks
  • "Howl and Other Poems (City Lights Pocket Poets Series)" av Allen Ginsberg
  • "Ferdydurke - roman" av Witold Gombrowicz
  • "The Dharma Bums (Penguin Classics Deluxe Edition)" av Jack Kerouac
  • "Naked Lunch - The Restored Text (Harper Perennial Modern Classics)" av William S. Burroughs
  • "Survivor" av Chuck Palahniuk
  • "The crying of lot 49" av Thomas Pynchon