Cousin Bette (Everyman's Library Series)

av (forfatter) og James Waring (translator).

Everymans Library Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Everymans Library

Format Hardcover

Moderne, men akk så råtne tider på 1840-tallet.

Her suges leseren inn i intrigene fra første avsnitt. Siden følger det ene dramatiske opptrinnet etter det andre som i en god føljetongroman - som den også opprinnelig var. Handlingen omfatter et stort persongalleri sentrert rundt familien Hulot, som stadig trues av erotiske skandaler og økonomisk ruin. Kusinen «Bette», Lisbeth Fischer, fylt med gammelt nag, gjør sitt for i skjul å vippe sine slektninger over stupet.

Balzac skildrer et samfunn hvor individualismen (eller egoismen) og pengene har fått overtaket. Karakterene følger sine mål og lyster til katastrofen rammer dem enten det skyldes viljestyrke eller det motsatte.

Boka gir også en grundig skildring av sosiale forhold i Paris på 1830- og 40-tallet både blant rike og fattige. Interiører blir nøye beskrevet og vurdert, og vi får vite at de mest moderne boligene har en ny form for usynlig sentralvarme. Balzac er svært nøye i gjengivelsen av faktiske detaljer som lett kan sjekkes og utdypes på Internett. Som i romanen Tapte illusjoner sveiper han innom pressen som kanal for det aktuelle fenomenet «falske nyheter».

Dessverre er Cousine Bette aldri oversatt til norsk, men finnes i en rekke utgaver på originalspråket og engelsk. Everyman's utgave kan sterkt anbefales, behagelig å holde i og med en fyldig innledning.

Love and hatred are feelings that feed on themselves; but of the two, hatred has the longer vitality. Love is restricted within limits of power; it derives its energies from life and from lavishness. Hatred is like death [ ... ].

Dyden er alltid litt for rigid; den overser nyanser og instinkter som hjelper oss å takle om vi havner i en vrien situasjon. (Min oversettelse).

Lisbeth. miserable already at seeing the family so prosperous, could not survive this happy event. [ . . . ] And vindictiveness hastened Cousin Bette's end. The family followed her, weeping to the grave.

[ . . . ] 1830 has crowned the work of 1793. In France, henceforth, there will be great names, but no great houses [ . . . ]. Everything takes the stamp of individiduality. The wisest invest in annuities. Family pride is destroyed.