Costa del Sol

noveller

Tiden 2001 Innbundet

Boka inneholder noveller om mennesker som forsøker å finne fotfeste i en verden der det meste står for fall. De fleste personene her er i drift, de driver omkring uten mål og mening. Mange av dem lar seg mest av alt styre av seksuelle impulser, og for enkelte av dem er begjæret den eneste kraft som er til å stole på. Forfatteren gir oss portretter av voksne kvinner og mannfolk så vel som unggutter. Dette er forfatterens debut.

Vet du hvordan du ble til Jon? sier pappa. Ja, sier jeg. Ja? sier pappa, mamma og jeg stakk tissene våre inn i hverandres og så ble du til. Hm, sier jeg. Så kom du ut av tissen til mamma, sier pappa. Vi kan vise deg, sier mamma og reiser seg. Hun løsner beltet på buksa si og knepper opp knappen. Så drar hun ned buksa og underbuksa. Dette er tissen til mamma, sier hun og peker på den hårete tissen sin. Der kom du ifra, sier pappa og rydder telysene og bladene opp på TV-en. Jeg reiser meg. Ja, sier jeg, kan jeg på opp og gjøre ferdig leksene nå? Vi skal ha is etterpå, sier mamma og legger seg ned på bordet. Kan jeg gå, sier jeg. Du må følge med må Jon, sier pappa, det er ikke noe å være redd for.

Forlag Tiden

• "I ly for regnet" av Britt Karin Larsen
  • "Ensomme stjerner - roman" av Arne Garvang
  • "Vær så snill" av Bård Torgersen
  • "Utskrift - nye norske noveller" av Lars Mæhle
  • "Om trær som vokser seg skakke i trange skyggefulle hager, men som likevel (eller nettopp derfor) gjør inntrykk og som man husker livet ut - dikt og meditasjoner" av Rune Christiansen