Cosmopolis

Picador 2003 Heftet

28-årige Eric Packer er en styrtrik finansmann. Han eier en førtiåtteroms leilighet og er rikt gift. En aprildag i året 2000 drar han i en usannsynlig avansert limousin fra østsiden av Manhattan til vestsiden. Han har to ting han skal ha gjort i løpet av dagen: han har til hensikt å handle med japanske yen, og han skal klippe håret på den andre siden av byen. Den korte, underholdene og innholdsrike reisen til frisørsalongen er en moderne odyssé, og rommer mer enn de fleste bilturer. Han har sex med sin kone og med andre kvinner, han inntar flere måltider og han sitter fast i trafikken. Livvaktene hans gjør så godt de kan for å beskytte ham, men faren lurer på et uventet sted.

Forlag Picador

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted New York

There are dead stars that still shine because their light is trapped in time. Where do I stand in this light, which does not strictly exist?

Why something and not nothing? Why music and not noise?

Bøker der hele handlingen er lagt til en dag

• "Libra" av Don Delillo
  • "Mao II" av Don DeLillo
  • "Sannheten om Savolta-saken" av Eduardo Mendoza
  • "Pulphead" av John Jeremiah Sullivan
  • "Onde fabler" av Pär Lagerkvist
  • "Om Proust" av Samuel Beckett
  • "Å føre krig mot den gjengse maratonprosa - dikt i utvalg" av Richard Brautigan
  • "Amatøralbum - lyrisk landskapsroman med figurar" av Einar Økland
  • "To noveller - gobseck : Sarrasine" av Honoré de Balzac