Corpus delicti

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Et lik som har ligget svært lenge i jorden blir funnet i en hage, og rettsmedisineren Ella Andersson gjennomfører en undersøkelse. På samme tid oppdager hun en antikvitet som gikk tapt i en brann i barndomshjemmet hennes på en auksjonsside på nettet, og finner en forbindelse mellom de to sakene. Dette er den første boken om Ella Andersson.

Den første boken i serien om rettsmedisiner Ella Andersson i Stockholm.

I en hage utenfor byen blir det oppdaget et lik som har ligget i jorden så lenge at røttene har vokst gjennom kraniet. Det viser seg å ha en forbindelse med Ellas slekt, den overklassefamilien som hun har gjort alt for å ta avstand fra. Til deres store skuffelse har hun ikke bare byttet etternavn og forblitt ugift, men har også valgt et yrke som regnes som upassende for en pen ung dame.Samtidig ser Ella tilfeldigvis på en auksjonsside på nettet et antikt bronseur, identisk med det hun husker fra barndomshjemmet ? huset som ble totalødelagt i brannen som tok livet av faren hennes da hun var seks år. Til tross for at alle familiens eiendeler burde ha gått tapt, finner hun nå, over tredve år senere, en gjenstand som later til å ha unnsluppet flammene.Plutselig skjønner hun at hun blir forfulgt. Elias Palm (f. 1976) er rettsmedisiner i Lund, der han foretar medisinske vurderinger for politi og påtalemyndighet, noe som har inspirert ham til å skrive Corpus delicti.

ISBN13 9788205407879

EAN 9788205407879

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stockholm

• "Den magiske timen" av Iona Grey
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "Det jenter er lagd av" av Elana K. Arnold
  • "Grand Marine" av Inger Marie Spange