Cities of the plain

the border trilogy

vol. three

Picador 1999 Heftet

John Grady Cole og Billy Parham er svært knyttet til hverandre selv om det er ni års aldersforskjell mellom dem. De er cowboys på en New Mexico-ranch som ligger nord ved Alamogordo, hvor militæret har spist seg innover landområdene. Naturen, livet med hester og kyr, og hvordan de blir dratt over grensen igjen og igjen på grunn av kjærligheten, danner rammen rundt historien. Boken er den siste i Grensetrilogien.

Forlag Picador

Utgivelsesår 1999

Serie The border trilogy (3)

Omtalt sted New Mexico

Byene er tredje og siste bok i Grensetrilogien. Alle tre bøkene, fantastisk, brilliant! -litteratur. Romanene er selvstendige verk, men bør likevel leses i rekkefølge. Handlingene eller de tre historiene og to av hovedpersonene møtes nemlig igjen i siste bok, Byene på høysletten. Jeg skal ikke fortelle mer eller røpe noe her, bare si at dette er noe av det ypperste som er skrevet av amerikansk litteratur. Brutalt, nådeløst, en hard verden, men samtidig uendelig poetisk og vakkert. Vil du vite mer om Grensetrilogien så Google gjerne, men aller helst, les disse bøkene!!!

Why do you think they're crazy? asked John Grady.
Why do I think or why are they?
Why are they.
They're just made that way. A horse has got two brains. He dont see the same thing out of both eyes at once. He's got a eye for each side.
So does a fish, said Troy.
Well. That's true.
So does a fish have two brains?
I dont know. I dont know that a fish has got any brains at all to speak of.
Maybe a fish just aint smart enough to be crazy.
I think you got a point. A horse aint really all that dumb.
They're too dumb to shade up and a dumb-assed cow will do that.
So will a fish. Or a rattlesnake for that matter.
You think a snake is dumber than a fish?
Hell, Troy, I dont know. Who in the hell would know such a thing? They're both dumbern hell in my opinion.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Tid for fotball" av Kenzaburo Oe
  • "Orbitor - høyre vinge" av Mircea Cărtărescu