Citadell

av (forfatter), Jørn Roeim (oversetter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den tredje boka i Languedoc-trilogien.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205448209

EAN 9788205448209

Serie Languedoc-trilogien (3)

Genre Spenning

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Frankrike

Spennende og meget interessant om motstandsbevegelsen i Languedoc i Sør-Frankrike under 2.verdenskrig og spesielt kvinnenes rolle. Noe ispedd gammel mystikk fra katarenes tid i samme område- åndehæren- og de som døde for at andre skulle få leve. Boka var litt krevende å komme inn i, men heldigvis har forfatteren skrevet et persongalleri og lagt med et kart i starten på boka. Kunne vært strammet noe i, ganske deltaljert til tider. Sterk slutt!

Mitt blogginnlegg

Interessant om motstandsbevegelsen under andre verdenskrig (basert på virkelige hendelser). Vekslende med tilbakeblikk til mange hundre år tidligere. Historien inneholder det meste , kjærlighet, gleder og sorger, intens spenning og grusomheter, og mystikk . Men synes boken var litt for lang, ellers en god underholdende og fengslende historie

Jeg må si jeg er litt skuffet over Citadel av Kate Mosse. Lest andre bøker av henne som var veldig bra, men denne sto ikke til forventningene. Boken kunne med fordel vært halvert. Til å å ha så mange sider, var den alikevel ganske "innholdsløs". Følte hele tiden jeg ventet på noe mer.

There's no black and no white, just shades of grey...But the small betrayals lead to bigger ones, morality is eroded.

What we attempt to do is not without danger. What we attempt to do may not succeed. But it is right and it is just. We act for the good of all.

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

20 bøker fra min bokhylle som skal leses i 2021.

• "Skyggedalen" av Viveca Sten
  • "Taushetens pris" av Ruta Sepetys