Chymisk-Oeconomisk Afhandling om Norske Akeviter, Bær-Tinkturer og Bær-Safter

av (forfatter), Halvor Heuch (medarbeider) og Eivind Merok (medarbeider).

Jubok 2019 Innbundet

Dette er en nyutgivelse av Cristopher Hammers bok om fremstilling av akevitt og plantefarger. Bokens utgivelse er med på å markere 300-års jubileet for forfatterens fødsel.

Forfatterens motivasjon for å utgi boken var å gi bøndene mulighet til egenproduksjon av brennevin, et av datidens viktige næringsmidler. Hans resepter viser hvor stort utvalg apotekene hadde av krydderurter fra fjerne støk. Bokens tillegg om akevittens historie, økonomiske betydning og kommentarer til boken er skrevet av Halvor Heuch og Eivind Merok. Boken er utgitt i samarbeid med Atlungstad Brenneri.

Halvor Heuch er særlig kjent som destillatør og Norges fremste ekspert på akevitt. I 2010 ble han utnevnt som ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats for norsk matkultur og akevitt-tradisjon.

Eivind Merok er historiker og økonom og har forsket mye på bransje- og bedriftshistorie. De senere årene har han også skrevet om Atlungstad Brenneri og brennerihistorien i Mjøsområdet.

Atlungstad Brenneri ble stiftet i 1855 av en rekke gårdbrukere i Stange utenfor Hamar. Atlungstad var et av landets ledende brennerier fra siste halvdel av 1800-tallet og var i drift helt fram til 2008. I 2013 ble Atlungstad Brenneri et industrielt kulturminne, og i samarbeid med Arcus AS ble småskala-produksjon av akevitt startet opp igjen i 2014.

Forlag Jubok

Utgivelsesår 2019

Serie De forlengst døde forfatteres forlag

Omtalt tid 1700-tallet