Churchill

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Historie & kultur 2010 Heftet

I denne biografien analyserer forfatteren Churchills usedvanlige personlighet og alle hans sterke og svake sider. Han belyser politikerens parlamentariske karriere gjennom valgkamper, valg, partibytter, bølgedaler og høydepunkter. Boken vier Churchills politiske liv stor oppmerksomhet og viser dermed hvor bred hans politiske erfaring faktisk var. Samtidig tar den også for seg den andre hovedåren i Churchills karriere, hans forfatterskap. Med personregister.

Winston Churchill er et ikon i nyere historie. I denne kritikerroste biografien analyserer Roy Jenkins Churchills usedvanlige personlighet og alle hans sterke og svake sider. Ved å bruke sin egen erfaring fra britisk politikk og sine imponerende kunnskaper om Storbritannias politiske historie belyser Jenkins Churchills parlamentariske karriere gjennom valgkamper, valg, partibytter, bølgedaler og høydepunkter. Den andre verdenskrigs ulike faser følges i detalj. Slik denne boken vitner om, var Churchill en stabiliserende faktor som var helt avgjørende for seier og overlevelse. Som han selv sa det: - We shall never surrender! Churchill er en kunnskapsrik og velskrevet biografi som også er humoristisk og preget av skarp intelligens. Denne boken er blitt standardverket for alle som vil vite mer om Winston Churchill - og er nå for første gang utgitt på norsk. "CHURCHILL er en bok alle burde lese, ikke bare for å bli klokere og bedre å forstå historien, men også for å forstå vår fremtid." - Trondheims tidligere ordfører Marvin Wiseth i Adresseavisen.

Forlag Historie & kultur

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Storbritannia

Omtalt person Winston Churchill

Når jeg endelig fikk lest biografien ferdig er jeg glad jeg ikke ga den til Fretex. Kronglete oversettelse. Litt vel mange detaljer om det politiske spillet. Siste halvdel, fra da han ble statsminister i 1941 var best. Det ble ni blogginnlegg om den. Link til det siste

Part 3 av bøkene fra Gilmore Girls ♥

• "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "Ørkenreven - en biografi om Erwin Rommel" av Benoît Lemay
  • "Krigens storm - historien om andre verdenskrig sett med nye øyne" av Andrew Roberts
  • "Hitlerboken - det hemmelige dossier, utarbeidet for Josef Vissarionovitsj Stalin" av Henrik Eberle
  • "Erindringer" av Albert Speer
  • "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum
  • "Hitler - overmot og nederlag" av Ian Kershaw
  • "Caesar" av Adrian Goldsworthy
  • "Den fryktelige ferden - om Robert Scotts ekspedisjon til Sydpolen fortalt av en overlevende" av Apsley Cherry-Garrard
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen