Chocolat

Black Swan 2000 Heftet

Vianne slår seg ned med datteren Anouk i en liten fransk landsby, og starter en sjokoladebutikk. Fra første stund er landsbypresten fiendtlig, han beskylder henne for å forføre innbyggerne med sin konfekt og for å være en heks.

When an exotic stranger, Vianne Rocher, arrives in the French village of Lansquenet and opens a chocolat boutique directly opposite the church, Father Reynaud identifies her as a serious danger to his flock . especially as it is the beginning of Lent, the traditional season of self-denial. War is declared as the priest denounces the newcomer.s wares as the ultimate sin. Suddenly Vianne.s shop-cum-café means that there is somewhere for secrets to be whispered, grievances to be aired, dreams to be tested. But Vianne.s plans for an Easter Chocolate Festival divide the whole community in a conflict that escalates into a .Church not Chocolate. battle. As mouths water in anticipation, can the solemnity of the Church compare with the pagan passion of a chocolate éclair? For the first time here is a novel in which chocolate enjoys its true importance. Rich, clever and mischievous, Chocolat is a literary feast for all senses.

Forlag Black Swan

Utgivelsesår 2000

Serie Chocolat (1)

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt sted Frankrike

"Jeg selger drømmer, trøst, søte, ufarlige fristelser som kan få en hærskare helgener til å falle med et brak - bom bom bom - ned i all sjokoladen og nougaten. "

"Når min tid kommer, vil jeg stige mot himmelen som en rakett
og eksplodere i en sky av stjerner og høre mengden rope : Åååhhh ! "

That's what old people do, they die. It's a fact of life, happens all the time

A spider brings good luck before midnight and bad luck after.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

Morsomme bøker for voksne

Har vært i min mors bokhylle og oppdaget noen skatter som må leses!:)

• "En smak av vin" av Joanne Harris
  • "Kjærlighetens klovner" av Joanne Harris
  • "Strandtyven" av Joanne Harris
  • "Lollipop-skoene" av Joanne Harris
  • "Duften av appelsin" av Joanne Harris
  • "Hagen for små begynnelser" av Abbi Waxman
  • "Damen og enhjørningen" av Tracy Chevalier
  • "Bakerens datter" av Sarah McCoy
  • "Belgravia - hemmeligheter og skandaler i London i 1840-årene" av Julian Fellowes
  • "Det litterære apotek" av Nina George
  • "Det uimotståelige blåbærbakeriet" av Mary Simses