Chicks o'hoi

en norsk jentes bekjennelser

Kagge 2017 Innbundet

100 % usensurert dagbok fra ung jente gir unikt innblikk i ungdommens hemmelige liv.

A.N.P. hadde tenkt lenge på hvordan hun kunne bidra til å lette det enorme presset jenter lever under. De møter et forvirrende ideal i media, popartister stønner seg halvnakne og perfekte gjennom musikkvideoer, samtidig som de bedyrer sin uskyld. Jenter skal være pene, tynne, sexy, deilige ... og jomfru?

A.N.P. kjenner at hun selv blir påvirka av presset, men samtidig har hun venninner som ikke lar seg diktere av idealet. Dermed kom hun på tanken om å skrive ned alt hun opplevde gjennom to år, for å vise hvordan jenter kan være. Hun forteller om alt fra forelskelse til kjærlighetssorg, fra selvmordsforsøk til lykke, fra rå sex til varmt vennskap, akkurat slik hun opplevde det. Uten filter, med en god porsjon humor. Det er en klok, sår og morsom beskrivelse av jenteliv i dag.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788248919667

EAN 9788248919667

Serie En norsk jentes bekjennelser (1)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person A.N.P.

Denne boka skal liksom være en autentisk dagbok, men er skikkelig fake.
Stadig vekk starter nye dagboksnotater med innledning av typen "jeg har vel ikke fortalt deg om min gode venninne Michelle/Sara/X/Y/Z ennå, Dagbok?", fulgt av at forfatteren ser tilbake på noe som skjedde et par år tidligere eller lignende. Veldig lite autentisk!
Innimellom er det lange utgreiinger om kroppsfiksering i samfunnet, intimbarbering, sex og alder. Dette føles særdeles lite ekte - disse avsnittene er påtatt og belærende, og språket er svært langt unna det tenåringer/unge voksne flest ville brukt.

Det toppet seg litt for min del da det kom både en direkte Skam-referanse og en Donald Trump-referanse i et avsnitt datert august 2015. Skam sesong 1 begynte ikke før i september 2015, og ingen brydde seg om Trump ennå på det tidspunktet.

Sexskildringene skal i følge omtalen være sexpositive og skamløse, men oppleves som ganske så kjedelige og uviktige. Jeg ser ikke helt at denne boken bidrar til å avdekke noe viktig om ungdomskulturen, men den gir i det minste et interessant innblikk i en persons utfoldelser og psyke, pluss et visst inntrykk av vennekretsen hennes. Denne boken hadde vært utrolig mye bedre hvis den hadde blitt skrevet som en roman uten den falske dagboksrammen - handlingen kunne blitt strammet opp og fått bedre fokus, og faktisk gitt leserne noe å tenke på og diskutere.

Det er drøyt av Kagge forlag å hevde at denne boka er 100% autentisk og dessuten si at "Den hadde ikke blitt utgitt dersom hun ikke kunne være anonym. Det hun gjør er uansett modig - og hennes fortelling gjør sterkt inntrykk. Vi tror dette kan være den første boken som virkelig viser hvordan ungdomskulturen er for mange i dag - uten filter." (sitat fra VG)
Jeg tror ikke Kagge forlag har lest mange ungdomsbøker i det siste, og det er ganske åpenbart at de følger lite med på ungdomskultur. Jeg mistenker at de med denne utgivelsen forsøker å ri på Skam-bølgen, og at de håper at litt blest om skamløs og heftig, til dels utagerende, sex blant unge kan gi dem penger i kassa. (De har fått mine, dessverre).

Boka skal ha det at den tidvis har en del humor og noen festlige anekdoter, men utover dette er den provoserende fordi den rett og slett er dårlig. Det er ikke den anonyme forfatterens skyld, men redaktørene hos Kagge.

Denne var helt hysterisk. Jeg slukte den på et par dager og det var kun fordi livet kom i veien at det tok så "lang tid". Det er noe helt annet enn alt annet jeg har lest. Det er utvilsomt en samling av de drøyeste historiene jeg har hørt. Jeg har ledd hysterisk for meg selv. Det er dog en bok som burde ha både nedre og øvre aldersgrense, ville aldri vist denne til mine foreldre (eller barn!).

• "Mamma, har du bæsjet ferdig snart? - mer tårer og latter fra slagmarken på hjemmefronten" av Malin Meekatt Birgersson
  • "Døtre av Norge" av Gunhild M. Haugnes
  • "Tinderella - roman" av Heidi Nathalie Hovland