Checkout

a life on the tills

2009 Heftet

Med et skrått blikk skildrer forfatteren arbeidsdagen slik hun opplevde den da hun arbeidet som kassadame i et supermarked. Hun studerer kundene og deres særegenheter, og beskriver bl.a. kleptomanen, skrytepaven, de utålmodige og de sjenerte kundene.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9781906040291

EAN 9781906040291

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Anna Sam

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En underholdende liten bok. Ingen klar handling, men proppfull av gjenkjennelse og medfølelse.

Veldig vittig og morsom!

Frem til nå har jeg ikke gitt dere et spesielt flatterende bilde av kundene. La meg straks bøte på det ved å fortelle om dem som får deg til å le så du nesten sprekker. Hold deg godt fast i kassa, nå kommer det til å ta av.

I løpet av en dag, i gjennomsnitt:

18 ganger vil du få høre: "nå skal jeg virkelig få deg til å jobbe!" 18 ganger svarer du: "det trengs ikke jeg liker å sitte her å tvinne tommeltotter" (eller hvis du er i slaget kan du prøve deg på: "nei, beklager jeg er statist!")

17 ganger vil du få høre: "har du sittet å vente på meg?" 17 ganger svarer du: "det skal være vist, jeg begynte faktisk å bli bekymret!"

15 ganger vil du få høre: “Hvis jeg er grei får jeg spesialpris da?” 15 ganger svarer du: ”hva foretrekker du, to eller tre ganger dyrere?”

10 ganger vil du få høre (fordi prisen på varen ikke går gjennom) "Da er den gratis da!" 10 ganger svarer du: Selvfølgelig og handlevognen din også"

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

Følger trenden og lager liste

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "En seksti under - alt om dødsfall, likhenting, forråtnelse og en begravelsesagents liv" av Tor-Håkon Gabriel Håvardsen
  • "En såkalt drittjobb" av Lotta Elstad
  • "Feit - mitt liv som tjukkas" av Kristian Fjellanger
  • "Vekten av stillhet" av Heather Gudenkauf
  • "Broken English spoken perfectly" av Stewart Clark
  • "100 tak med hårbørsten før sengetid" av Melissa Panarello
  • "Vi må snakke om Kevin" av Lionel Shriver
  • "Dewey - bibliotekkatten som erobret småbyen og tok en hel verden med storm" av Vicki Myron
  • "Fremmedordbok for kjærester" av Xiaolu Guo
  • "Black Rabbit Hall" av Eve Chase