Charlotte Isabel Hansen

av (forfatter) og Tore Renberg (oppleser).

Cappelen Damm 2018 Lydfil

2032 bokelskere følger dette verket.

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

ISBN13 9788202620059

EAN 9788202620059

Serie Jarle Klepp (3)

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Bergen

Fire litt svake stjerner for denne. Elska dei to første bøkene i serien, såpass mykje likte eg dei at dei begge to har fått plass på favorittlista. Så forventningane var kanskje noko for høge til denne tredje boka. Ho er overhodet ikkje dårleg, langt der i frå, men samenlikna med dei føre bøkene er historia tynn. Tidvis blir det òg litt for mykje av litteratur - og filosofi-t refleksjonar. Skjønner at poenget er at Jarle er djupt oppteken av dette og nærmast forelska i heile prinsippet akademia, men likevel blir det litt for mange referansar og litt mykje bla-bla-bla.

Likevel er dette ei lettlest og underhaldande roman. Charlotte Isabel er eit sjarmtroll og eit barn ein ikkje kan unnlate å kjenne seg igjen i. Persongalleriet og karakterutvikling og dialogar redder denne boka. Og som alltid formidler Renberg historia med originalt og krydra språk (sjølv om det her, tidvis, blei litt for mykje av det gode).

Kort om handling - Jarle er no tjuefem, busatt i ei lita leigenheit i Bergen kor han er i ferd med å avslutte studiane sine. Han er stolt og kry over si eiga kunnskap, anser seg sjølv som litt betre og klokare enn alle desse normale, ulærde menneska rundt han. Han har ikkje mange venner, men dei han har er nære og gode, og han er også stolt av å være del av den "utvalte" gruppe studenter som utgjer ein slags elite-gruppe, slik dei sjølv ser det. Så her lever han med vener, studier og ei elskerinne. Og så kjem Charlotte Isabel inn i livet hans og snur opp ned på ganske så mykje, fundamentet Jarle har bygd seg i Bergen slår sprekker og han utvikler seg på fleire måter. Forutan å bli litt meir vaksen og mindre sjølvsentrert, startar han også å tvile litt på verdien og viktigheita av dette han vier all tida si på - litteraturen...

Jarle er i midten av 20-årene, og lever en relativt bekymkringsløs studenttilværelse i Bergen. Tilværelsen består av høytsvevende intellektuelle diskusjoner med medstudenter, helgefyll og damehistorier. En dag kommer det imidlertid et overraskende brev i posten. Uten at Jarle har visst noe som helst, har han vært far i ca. syv år. Lille Charlotte Isabel er nemlig resultatet av den famøse festen han var på da han gikk på gymnaset - den festen der det meste gikk galt. Den festen der han tilbragte en natt med en ukjent jente ...

Nå ønsker barnets mor at han skal stille opp som en mann, og ta vare på datteren en ukes tid. Hun skal nemlig til Syden.

Jarle er på ingen måte klar for å ta ansvar for et barn, men han tar imot datteren. Og lille Charlotte Isabel tar ham med storm fra første øyeblikk. Jarle er forbløffet over hvor oppvakt hun virker, og dessuten ser han seg selv i henne. Men selvsagt går ikke alt som forventet ...

Denne boka var bare utrolig rørende, uten å bli banal, og tidvis hylende morsom. For meg som selv har studert i Bergen, var det dessuten nostalgisk å lese om livet på "Høyden".

Skuffende fortsettelse om Jarle

Det var faen meg uvirkelig, der kom hun, med en lapp hengende fra halsen hvor det sto "Jeg reiser alene" og jeg tenkte ja, det gjør vi virkelig alle sammen, og hun, det lille ekornet, skulle altså være datteren min?

Hva skal verden med enda et barn? Trengs det enda en lyshåret og naiv hjerteglad bekymring, som skal undre seg over hvor langt borte månen er, som skal bry det skjøre hodet sitt med hvorvidt blomster kan gråte, og hvem det er som plukker bladene ned fra trærne når det blir høst?

Nå kan man si at det er kvinnens eldste problem, at når hun forsøker å bli tatt på alvor, må hun likevel finne seg i å bli begjært, slik at mange menn vil ha vansker med å høre hva en kvinne sier, uansett hvor mye de faktisk forsøker, rett og slett fordi ønsket om å ligge med henne så å si alltid vil være sterkere enn ønsket om å lytte til det hun har å si

Jeg? tenkte han og ropte et lykkelig hurra inni seg idet han kjente festen hennes stramme seg om lykken hans, hvorpå han ikke orket å vente lenger, og sendte meningen med livet av gårde inn i det brennvarme underjordsmørket og fullførte samleiet

Og pinlig var det, på et dypere nivå, at han, Jarle Klepp som betraktet seg selv som et menneske i tenkningens tjeneste, faktisk hadde et barn.

2032 bokelskere følger dette verket.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Bøker som sitter i kroppen lenge etter at de er utlest, og som får deg til å tenke. Og gråte. Og smile. Og nyte hvert ord. Og elske å lese!

I vår tid skal alt være så interaktivt, hektisk, lettvint eller tøft som mulig. Man skal være så flink, rask, ha tid til alt og det er lett å føle på presset om å lese bøkene alle snakker om, eller de tunge, svulstige verkene, for å fremstå mer belest og intellektuell.

Jeg velger her å ta et steg tilbake. Slå et slag for det enkle, hverdagslige, medmenneskelige og gammeldagse. Sette livet litt på pause og bare være. Lese bøkene som vekker mer stemning enn handling, eller en kokebok med gode basisoppskrifter man faktisk bruker! Uten at man skal briefe, brilliere eller skryte. Bare lese, leve, puste og være:)

Dette er bøkene jeg elsker, som gir meg et pusterom i hverdagen og senker skuldrene. Helt uten prestasjon og perfeksjon. Dette er livet, i bokform!

Bøker jeg ønsker å få lest i løpet av dette kommende året. Oppdateres.

Bøkene om Jarle Klepp i prioritert rekkefølge.

• "Pixley Mapogo - roman" av Tore Renberg
  • "Dette er mine gamle dager - roman" av Tore Renberg