Charlie og sjokoladefabrikken

av (forfatter) og Quentin Blake (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Fem barn får oppleve de mystiske maskinene og umpa-lumpaene som jobber i Willy Wonkas sjokoladefabrikk som lager verdens beste sjokolade. Når det ene etter det andre av barna ikke adlyder Willy Wonka, skjer det merkelige ting. Dette er den første boka om Charlie.

Fem barn - og bare fem barn - skulle få komme inn i Willy Wonkas sjokoladefabrikk. De fem heldige skulle få se alle de mystiske maskinene i fabrikken, som laget verdens vidunderligste sjokolade. Hva hender når de fem barna møter den berømte Willy Wonka? Hva hender når de møter de ukjente fabrikkarbeiderne, som kaster bittesmå skygger på vinduene og snakker på rim? Hva hender når barna - det ene etter det andre - ikke adlyder Willy Wonka?

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997

Genre Humor

Hva kan man si, en klassiker definitivt en klassiker. Side på side med beskrivelser om den vidunderlige fabrikken gjør at vannet strømmer til munnen og magen verker etter å ta seg en tur til sjokoladefossen eller smake en tyggegummi... I tileg er dette en veldig søt historie om familien til Charlie og utviklingen i boken vil få hver og en til å smile:)

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

• "Charlie og den store glassheisen" av Roald Dahl
  • "Den fantastiske Mikkel Rev" av Roald Dahl