Chablis

av (forfatter), Tom Marthinsen (forfatter) og Helge Hansen (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2004 Innbundet

Boken gir en framstilling av kulturen, naturen, historien, menneskene og vinen i det franske distriktet Chablis. Med presentasjon over alle produsentene og oversikt over alle årgangene.

Chablis-vinene henter sin unike smak fra havet som dekket jorden på dinosaurenes tid. Vinstokkene i Chablis står med føttene i forsteinet sjøbunn fra juraperioden for 160 millioner år siden. På mirakuløst vis gjenoppstår smaken av sjøen og østersene fra dette havet når den vakre, grønngule Chablis-vinen frigir sine aromaer i glasset. Den kjølige, sjøsmakende Chablis-vinen passer spesielt godt til sjømaten fra kjølige, norske farvann og er ikke bare perfekt til skalldyr, men også til en rekke fiskeretter. Derfor er Chablis-vinene ekstra populære i Norge. Boken er rikt illustrert med detaljerte kart, bilder av vinmarker, skisser av jordsmonnet og fotografier av de mest markante vinpersonlighetene i området. Den lærer deg alt du trenger å vite for å kunne velge det beste fra Chablis og nyte vinene fullt ut. Den forklarer også inngående hvordan og hvorfor jordsmonnet, klimaet og menneskene bak vinene skaper kvaliteten og karakteren i Chablis. Tom Marthinsen har drevet med vin i rundt tyve år og skrev vinartikler lenge før han begynte med Dagens Næringslivs faste vinspalte på lørdager i 1993. Siden 2001 har han ledet Vinguiden på www.dn.no. Tom har vært redaktør for og medforfatter av en rekke bøker om Latin-Amerika og Karibia. Geir Gjerdrum har samarbeidet med Tom i en årrekke. De skriver vinspalten i Dagens Næringsliv sammen. I tillegg var Geir fast vin- og matjournalist i Bergensavisen fra 1996 og frem til oppstarten av internettjenesten Vinguiden i 2001. Ved siden av sitt engasjement med vin er Geir salgs- og markedssjef i IT-opplæringsselskapet Ajourit. Helge Hansen er frilansfotograf og arbeider for mange av de største avisene i Norge. Han har bred erfaring, og film- og vinbransjen er hans spesialområde. Siden høsten 2000 har han arbeidet tett med Tom og Geir for Dagens Næringsliv og Vinguiden. «I det store og det hele synes jeg Chablis er blitt en instruktiv og god bok som jeg uten videre kan anbefale ... Godt arbeid, gutter!» Per Mæhleng,Vinforum «Derfor er dette en aromatisk, fyldig og lagringsdyktig bok.» Ulf Dalheim, Adresseavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2004