Celestial bodies

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788256022007

EAN 9788256022007

Omtalt sted Arabiske halvøy

Dette var et riktig spennende og, for meg, første litterære møte med Oman. Romanen gir leseren et fascinerende innblikk i så vel hverdag som fest, først og fremst i et lokalsamfunn – landsbyen al-Awafi – men også i andre deler av den arabiske verden. Handlingen kretser om en familie der de tre døtrene og deres ulike skjebner står i sentrum. Gjennom tilbakeblikk og landsbyboernes historier lærer leseren også noe om landets historie. Romanen er en dessuten en svært velskrevet (i hvert fall veloversatt – jeg kan ikke arabisk).

Som jeg skrev i et innlegg her på Bokelskere for en ukes tid siden, ble Jokha Alharthi tildelt Man Booker International prize for denne i år (2019), og jeg synes det er interessant at Alharthi er den første kvinnelige, omanske skjønnlitterære forfatteren som er oversatt til engelsk – og at det er første gang en arabisk bok har vunnet prisen.

Det blir en sterk femmer, dette.

He emigrated, but it was only his body that went. His soul was too heavy to go.

In the 1940s the mere idea of educating Omanis terrified the rulers. Masoud and his friends learned of one senior bureaucrat’s reaction, expressed in an exchange with an English confidante, which said it all: Are we going to educate Omanis like you educated the Indians, and so they revolted against you, and soon they’ll oust you entirely?

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

• "Exit vest" av Mohsin Hamid
  • "Pariseren, eller Al-Barisi" av Isabella Hammad
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Jente, kvinne, annet" av Bernardine Evaristo
  • "Åh, William" av Elizabeth Strout