Catching the big fish

meditasjon, bevissthet og kreativitet

av (forfatter) og Sverre Knudsen (oversetter).

Lille måne 2007 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Lynch forteller her om hvordan hans bruk av transcendental meditasjon har vært med på å forme hans filmunivers. Han forklarer hvordan han ved hjelp av disse meditasjonsteknikkene har lært seg å dykke ned i bevisstheten og fante ideer som han senere kan omarbeide til film eller til et annet medium.

David Lynch er uten tvil en av verdens mest spennende filmregissører. Hvem husker ikke Twin Peaks? Senere har han gitt oss banebrytende filmer som Mulholland Drive, og nå er han aktuell med INLAND EMPIRE. I Cathcing the Big Fish forteller filmskaperen hvor han henter inspirasjon til filmene sine, hvordan han "dykker" ned i sin bevissthet ved hjelp av meditasjon og så holder fast ved ideene som napper. Dette er en sjarmerende og ærlig bok der Lynch byr på fortellinger og anekdoter fra sin karriere som kunster og filmskaper gjennom snart 30 år. Ved hjelp av medtiasjonsteknikker har han lært seg å "dykke ned" i dypet av bevisstheten og "fange" ideer. "Hvis du ønsker å fange småfisk kan du holde deg nær overflaten", skriver Lynch, "men hvis du vil fange storfisk må du ned på dypere vann. På dypet er fiskene mektigere og renere. De er enorme og abstrakte, og de er veldig, veldig vakre ..." David Lynch har mottatt tre Academy Awards og vunnet flere priser fra filmfestivalene i Cannes og Venezia. Han ble i 1992 utropt som "verdens mest innflytelsesrike filmskaper" av Time Magazine. "Cathcing the Big Fish gir et sjeldent og unikt innblikk i David Lynchs personlige biografi og filmfilosofi, i tillegg til en og annen backstageavsløring." American Library Associatio

Forlag Lille måne

Utgivelsesår 2007

Genre Personlige beretninger

Mitt første møte med trancendental meditasjon hvor Lynch forteller om akkurat denne type meditasjon, har fanget min interesse bigtime. Dette er noe jeg blir å undersøke videre og vi får også ei lenke til den norske tra.med.siden. Lynch har i min bok stort sett alltid laget gode og spesielle filmer, noe han bl.a. tilskriver meditasjonsformen. Og det beste av alt er at man må ikke tro på noe som helst. Ingen guder, ingen sjef, bare selvutvikling. Gleder meg til å gå videre med emnet

Jeg har respekt for David Lynch som kunstner, men må medgi at jeg aldri har forstått hva som ligger bak hans lidenskapelige engasjement for transcendental meditasjon. Denne flisa av en bok har ikke gjort meg det minste klokere. Tonen er naiv, avsporingene flere og knappheten frustrerende. Raskt lest, og raskt glemt.

Ideen må inneholde nok til å få deg i gang, fordi alt som følger etterpå er en prosess som handler om aksjon og reaksjon. Det er alltid slik, det handler om å bygge opp og rive ned. Mens du river ned, dukker det opp noe du kan bygge videre på.

Jeg vet ikke hvorfor, men det er helt magisk å gå inn i en kinosal og se lyset bli dempet. Det er så stille, og så går teppet til side. Kanskje er det rødt. Og så stiger du inn i en verden.

Synes denne boken var meget bra. Et detaljert dypdykk inn i bevisstheten på et kreativt geni!
Davidlynchfans

• "Sauermugg - roman" av Stig Sæterbakken
  • "Amerika" av Franz Kafka
  • "Ingen vet hvem jeg er" av Margreth Olin
  • "En sommer med Montaigne" av Antoine Compagnon
  • "Å tale og å tie - essay" av Vigdis Hjorth
  • "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Der jeg tenker er det alltid mørkt" av Stig Sæterbakken
  • "Biblioteket om natten" av Alberto Manguel