Catch-67

ideene bak debatten som splitter Israel

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Dreyers forlag 2019 Innbundet

Siden seksdagerskrigen i 1967 har det pågått en debatt i Israel om hvorvidt landet skal beholde områdene som ble erobret i krigen, eller om man skal trekke seg helt eller delvis tilbake. Dette utgjør et stort dilemma i israelsk politikk, og høyre- og venstresiden i Israel gir helt ulike svar på utfordringen.
Den israelsk-palestinske konflikten preger mange israeleres identitet. Hvor de mener den østlige grensen skal gå, sier noe om hvem de er. Venstresiden hevder at grensen bør tilbakeføres dit den gikk 4. juni 1967. Høyresiden mener at tilbaketrekning fra Judea og Samaria vil gjøre Israel svakt, sårbart og dømt til undergang. Venstresiden innvender at dette er feil, farlig, moralsk uholdbart og vil føre til at Israel blir isolert internasjonalt og ødelagt demografisk sett. Begge sider mener at den andre sidens politikk vil bidra til staten Israels kollaps. Goodman hevder at begge sider har rett, og han konkluderer med at konflikten ikke kan løses. Han er likevel forsiktig optimist og beskriver hvordan konfliktens omfang kan reduseres rent praktisk. Gjennom politisk og filosofisk analyse finner Goodman nyanser i handlingsrommet som fremhever pragmatisme, i en konflikt der en omfattende løsning virker umulig. Catch-67 var en brannfakkel da den kom ut i Israel. Boken er nødvendig lesning for å forstå både hvor konflikten står i dag og hvor Israel er på vei.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2019

Omtalt sted Israel

Goodman formidler på en enkel måte Israels catch-22 og bidrar til forståelse for dilemmaer og argumenter som låser israelerne fast i det som ser ut som en endeløs konflikt. Han tar ikke noe side i denne interne konflikten, men peker på at begge sider har rett i sin argumentasjon. Samtidig etterlyses evnen til å lytte og bidra til pragmatiske løsninger.

Selv om jeg har lest bare 22 sider av denne boka, er den allerede en av årets favoritter. På særskilt pedagogisk vis forklarer Mica Goodman hvorfor debatten i staten Israel ikke fungerer, og starten på denne forklaringen vakte altså begeistring her i gården, som gjennom litteratur og film har lært å verdsette jødisk tenkning. Serien "The Little Drummer Girl" bidrar i samme retning. Det betyr ikke at jeg anerkjenner israelsk vold og represalier mot sine naboer, eller at det palestinske perspektivet er mindre viktig.

I vår moderne verden rommer storforbrukets fristelser uendelig med adspredelser og kan forme kjernen i folks identitet. Borgere av forbrukersamfunnet har en tendens til å utvikle følelsesmessige, ja til og med nære forhold til eiendelene sine som en del av den de er, og ikke bare som gjenstander de eier.

Til syvende og sist bestemmes ikke religiøs lov av den siden som har rett, men av den siden som er villig til å lytte.

• "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Dagsordenen - en historie" av Éric Vuillard
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands
  • "Sløve hester" av Mick Herron
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Verden på vippepunktet - hvor ille kan det bli?" av Dag O. Hessen
  • "Stoisk uro - og andre filosofiske smular" av Agnes Ravatn
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Landet som lovet alt - min israelske reise" av Sidsel Wold
  • "Kong Leopolds arv - en beretning om grådighet, forferdelser og heroisme i det koloniale Afrika" av Adam Hochschild
  • "Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen - roman 2019" av Dag Solstad