Carl von Linné

Gyldendal 2007 Heftet

Boka gir et bilde av mennesket og vitenskapsmannen Carl von Linné (1707-1778). Linné var botaniker, zoolog og medisiner, og regnes som ett av naturvitenskapens fremste genier. Har litteraturliste og person- og verkregister.

En innsiktisfull biografi om Carl von Linné, som har 300 års-jubileum i år. Carl von Linné (1707-1778) er en av de største vitenskapsmenn Sverige noensinne har fostret. Han var botaniker, zoolog og medisiner og regnes som ett av naturvitenskapens fremste genier. I året 1731, kun 24 år gammel, fullførte han sitt berømte plantesystem for klassifisering av arter, som fremdeles er i bruk. I løpet av sin karriere klassifiserte Linné 8000 planter og 6000 dyr. Av hans vitenskapelige skrifter er det verket Systema naturae som regnes som det sentrale - en tittel som også er betegnende for Linnés livsverk: å forstå naturens system. Dag O. Hessen gir et innsiktsfullt bilde av mennesket og vitenskapsmannen Carl von Linné. Han var meget ærgjerrig både på sitt fags og sine egne vegne - som naturvitenskapsmann betraktet han seg som fortolker av naturen og formidler av Guds skaperverk. For Linné har alt i naturen mening, og artssystemet er statisk - gudegitt - en naturforståelse som gikk i graven med Darwin. Men han søkte også å finne det han kaller naturens økonomi - noe som hundre år senere skulle få navnet økologi. Boken er dessuten en spennende portal inn til et for mange ukjent tidsmiljø; det intellektuelt selvbevisste Uppsala, som blomstret under den svenske storhetstiden.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205374676

EAN 9788205374676

Serie Gyldendal pocket

Omtalt person Carl von Linné

Kanskje må man ha en selvtillit som grenser til galskap for å bli en "stor" person. Carl von Linnes tro på seg selv var det i hvert fall ingenting å si på. Han så seg selv som intet mindre enn den fremste fortolker av Guds skaperverk.

Mine kunnskaper om den kjente svensken fra 1700-tallet har strukket seg til at han navnga den svenske floraen og var opphav til navnet på den uunnselige og vakre klokkeblomsten Linnea. Det han gjorde, var imidlertid å utvikle et system for å klassifisere og navngi alle planter. Systemet baserte seg på hvordan plantene formerer seg. I dag tar vi dette systemet for gitt, og det er vanskelig å tenke seg det kaoset som rådet innen biologien før Linnes tid.

Denne lille boken av Dag O. Hessen gi innblikk i Linnes liv og hans arbeid på et uttall områder. Han klassifiserte Sveriges flora, mer enn 8000 planter, og mer enn 6000 dyr. Har prøvde å klassifisere mineraler etter samme system, og utviklet og skrev en diettlære og en farmakologi. Han var innom problemstillinger som Charles Darwin ca. hundre år senere skulle finne svar på gjennom sin evolusjonslære.

Dag O. Hessen skriver lett og forståelig. Boken gir et interessant bilde av en av Sveriges største vitenskapsmenn noensinne og et innblikk i naturvitenskapens historie. Anbefales!

Hwad kan wara större nöye än gå i löfskogar, wid stilla stränder i hwilka den omliggande wärlden, himel och jord speglas, spassera på ängar, bland åckerfält. ligga i dalar och sola sig och säga: Deus nobis hec otia fecit. Gud har skapt denne herlighet for oss.

• "Darwins teori - evolusjon gjennom 400 år" av Erik Tunstad
  • "Evolusjon - naturens kulturhistorie" av Markus Lindholm