Camorraland

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Boken handler om mafiaen i Napoli, camorraen, som infiltrerer samfunnet fra det hverdagslige planet til det verdensomspennende, og som også har forbindelser i Norge. Her kan man lese om camorister, drapstruede politimenn og journalister, korrupte politikere, norske forretningsfolk, søppelskandalen i 2004, narkotikahandel og våpensmugling. Forfatteren, som er halvt norsk og halvt italiensk, har bodd i Napoli i flere år, og har kjennskap til samfunn og mentalitet både i Italia og i Norge. Hun trekker paralleller til det norske samfunnet, og boken er også på mange vis hennes egen historie.

Camorra er navnet på Italias største mafiaorganisasjon og har i flere hundre år kontrollert Napoli og andre byer i Italia. Camorraland gir et skremmende bilde av et system som infiltrerer alt og alle i samfunnet - fra hverdagslige hendelser til verdensomspennende forretninger, fra gateplan til politikere, og fra Napoli til Norge.

Boken bygger på et omfattende og modig arbeid. Her møter vi blant annet camorister, politimenn og drapstruete journalister og korrupte politikere. Forfatteren undersøker søppelskandalen, besøker blant annet kvinnelige camorister i fengsel, våpensmuglere på Balkan og en norsk tørrfiskeksportør.

Mariangela Cacace har italiensk far og norsk mor, og har bodd flere år i Napoli. Hun har inngående kjennskap til samfunnet og mentaliteten både i Italia og Norge. I boken trekker hun paralleller til det norske samfunnet og på mange måter blir dette også hennes egen historie.

"Det verste er når du møter en venn for eksempel på gata eller en bar. Og så står man der og snakker og ler. Men inni deg vet du at det er siste gang du snakker med ham. For dagen etter skal han dø. Og alle vet det, bortsett fra han selv."

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202316228

EAN 9788202316228

Omtalt sted Italia

Vi må ikke glemme, sier Francesco. - Ingen må glemme det som hendte med mamma, eller med de altfor mange andre uskyldige som blir tilfeldig drept av Camorra her i Napoli hvert eneste år.

Bøker fra Napoli og deromkring.

Forsøk på holde oversikt over leseåret 2011

• "Uglens dag" av Leonardo Sciascia
  • "Jenta som dykket inn i jordas indre" av Sabina Berman
  • "Gomorra - en reise i camorraens økonomiske imperium og deres drøm om herredømme" av Roberto Saviano
  • "Roma - nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søte liv" av Simen Ekern
  • "Musikk for rasende kvinner - noveller" av Line Baugstø
  • "Cosa Nostra - historien om den sicilianske mafiaen" av John Dickie