Café Sorgenfri

av (forfatter) og Kari Engen (oversetter).

Damm 2007 Heftet

Sophie Stanton er bare trettiseks år gammel da mannen hennes, Ethan, dør av kreft. Hun prøver å dempe sorgen med trøstespising av Oreokjeks og vafler, men livet som enslig enke omgitt av familieidyll i en forstad blir snart for tungt for henne. Hun bestemmer seg for å flytte til en liten småby i Oregon, hvor hun etter en del mislykkede jobbforsøk finner sitt kall i baking. Etter hvert åpner hun et bakeri, godt hjulpet av sine nye venner Ruth og Chrystal.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204137166

EAN 9788204137166

Omtalt sted USA

Sophie vert enke som trettiseksåring. Ho går gjennom mange stadier i sorgprosessen, og trur at det finst ein perfekt måte å vere enke på. Ho vert innhenta av eigne kjensler, og det går raskt nedover med henne. Boka er likevel skriven på ein sorgmunter måte, og er ei god bok å setje seg ned med.

Det at folk har det så vondt inni seg at dem gjør helt merkelige ting finner jeg ikke morsomt, bare trist! Dermed likte jeg ikke første delen av denne boka i det hele tatt, den tok seg derimot bra opp mot slutten. Hadde hele boka vært som slutten ville den fått mye høyere terningkast.

Jeg ønsker å være en klassisk enke – en Jackie Kennedy-type enke. Slank og behersket, elegant og yndig. Hvite hansker og perlekjede. Men det virker som jeg er mer Jack Daniels- typen – som hylgråter på supermarkedet og pløyer seg gjennom salatbaren med et hår like ustelt som en uoppredd seng.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Sommeren er en tid man kan kose seg på stranda , på hytta , på flyet, eller hjemme i godstolen med en god bok. Disse har jeg lest i sommer.

Bøker jeg har fått i 2013

• "Hustruer tar hevn" av Olivia Goldsmith