Byoriginaler og personligheter i Oslo

av (forfatter), Thor Gotaas (medforfatter) og Anders Kvåle Rue (illustratør).

Frie fuglers forlag 2008 Innbundet

I boka møter vi kjente og mindre kjente skikkelser i Oslo opp gjennom de siste 100 årene. Blant andre advokat Hermansen, El Jucan og Ole Kopreitan.

OBS: Boka erstattes av ny revidert utgave oktober 2019. ISBN: 9788269155907

Hvem husker ikke Advokat Hermansens spontane turnoppvisninger på T-banen eller fakiren El Jucans vakre sang. Vi har alle sett miljøaktivistene Kopreitan og Jensen med sine barnevogner fullastet med buttons og brosjyrer mot biltrafikk og atomvåpen. Og vi har undret oss over den krokryggete damen med rullatoren. Mange minnes også Sving Deg, Luse-Frantz og Homansbyens Dronning fra 40- og 50-tallets Oslo.
Nå er historien om disse og flere andre personligheter og originaler samlet mellom to permer sammen med mengder av bilder og tegninger.
Personene som er omtalt i boka: Anders Larsen, «Wergelandsgutten» (1816 - 1903), Anne Marie Jacobi «Fredens Engel» (1829 - 1904), redaktør Anders Mehlum (1848 - 1942), Albert Møller, «Snipp-Møller» (1864 - 1922), Frithjof Kristiansen, «Luse-Frantz» (1883 - 1958), Karl Rognstad, «Sving Deg» (1890 - 1973), Astrid Fredrikke Christensen, «Homansbyens Dronning» (1899 - 1967), Advokat Peder Gunvold Hermansen (1910 - 1993), Aagot Hanshaugen (1919 - 2003), Renald «Ray» Antoinette (f. 1930), Einar Olsen, «El Jucan» (1936 - 1997), Ole Kopreitan (f. 1937) og Pål Jensen (f. 1952).

Forlag Frie fuglers forlag

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 2000-2009 1900-tallet

Omtalt sted Oslo

• "Oslo før og nå" av Reidar Hanssen
  • "Navn i Oslo" av Leif Gjerland
  • "Et lite stykke Oslo" av Leif Gjerland
  • "Jakten på Germania - fra nordensvermeri til SS-arkeologi" av Terje Emberland
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Det var her det skjedde - Oslo under andre verdenskrig - sett i dag" av Ottar Samuelsen
  • "Fyrster i tåkeland - falsknere, fantaster og fanatikere ved vitenskapens grenser" av Terje Emberland
  • "De nye krimheltene - 12 noveller og et intervju" av Nils Nordberg
  • "Oslo byleksikon" av Knut Are Tvedt
  • "På loffen - landstrykere og vagabonder langs norske landeveier" av Thor Gotaas
  • "Landene som forsvant - 1840-1970" av Bjørn Berge
  • "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs