Bygdenes katedral

Alstadhaug kirke i Skogn

av (forfatter), Idar Kjølsvik (forfatter) og Alstadhaug kirke (Skogn) (dedikert til).

Embla akademisk 2019 Innbundet

Helligstedet og kirken på Alstadhaug i Skogn åpner historien for oss. Her lever sporene etter tidligere hundreår. Kirken tar vare på minnet etter alle dem som har levd og dødd der. Og livet og historien går videre også fremover i tid. Selv om den dagen kommer at vi som lever nå ikke lenger huskes, vil Alstadhaug og andre ta vare på oss og vårt bidrag til den store sammenhengen.
«Bygdenes Katedral - Alstadhaug kirke i Skogn» er boken om en praktfull og spesiell kirke, viet til St. Peter. Alstadhaug er på mange måter «lillesøsteren» til Nidarosdomen i Trondheim. Begge to var pilegrimskirker i middelalderen. Begge to ble bygd etter at Erkebispesetet etableres i 1153. Som de eneste i Norge er de bygd med høyalteret i en oktogon - et åttekantet rom som symboliserer Evigheten. Alstadhaug har maktet å bevare St. Peters-relikvien i alteret og har en stor plass i norsk og trøndersk historie - slik den også gjennom 850 år har det i bygdeliv, familier og enkeltpersoners liv.
Jubileumsboken er en vakker billedbok, et vitenskapelig arbeid, en lærebok og en fortelling. Den starter med Olav Eiriksson, som var sogneprest på Alstadhaug da kirken ble innviet, og forteller om alt som skjedde da. Deretter settes innvielsen i en større sammenheng og skaper en overgang til bokens hoveddel; Per Arvid Lyngstads avhandling fra 1980. Siste kapittel heter «Ord i stein» og forteller hvordan kirken kan tolkes, brukes og forstås i dag. Teksten er nyttig i møte med enhver kristen kirke, og er blitt til gjennom 23 års undervisning og ekskursjoner med lærerstudenter fra Nord universitet.
Svein Holthe, Trond Hattrem, Åsmund Brygfjeld, Femke Blankers, Leif Kjølsvik, Anne Grete Kjølsvik med flere, er fotografer.
Tidligere adjunkt, skolemann og lokalhistoriker Per Arvid Lyngstad og Professor ved Nord Universitet Idar Kjølsvik er bokens forfattere. Lyngstads tekst er redigert og presentert for vår tid av hans familie Kari Andrea, Anders, Lars Martin og Anne Berit Lyngstad.

Forlag Embla akademisk

Utgivelsesår 2019

Omtalt sted Levanger

Omtalt person Alstadhaug kirke (Skogn)