Byens spor

Jesper og Trude

av (forfatter) og Kim Haugen (oppleser).

Cappelen Damm 2021 Lydfil

Format Lydfil

ISBN13 9788202729561

EAN 9788202729561

Omtalt tid 1980-1989

Vi har kommet til 80-tallet. Jespers mor, Maj, er død og begravet. Nå er Jesper og søsteren, Stine, alene, men de er voksne. Stine er lege, mens Jesper kun har noen få piano-elever. Han lever på Trude, noe hun begynner å bli lei av. De snakker ikke ordentlig sammen lenger. Selv Jostein, Jespers barndomskamerat, er ikke hva han en gang var. På avstand observerer forfatteren det hele.

Nok en god bok, men synes den blir litt omstendelig innimellom.

For er ikke nostalgi bare en annen vei hjem til adresser som ikke finnes lenger?

Når vi blir født, er alt smått, så vokser det, sakte, men sikkert ser vi at det meste blir større, noen ganger for stort, det baller på seg, før det meste begynner å bli mindre igjen, mindre og mindre, helt til vi får plass i en trang urne som dette, som det heller burde stått en pen bukett i.

Tiden har gjort noe med oss. Eller kanskje vi har gjort det selv. Sannsynligvis er det et samarbeid. Tiden gir oss mulighet til å ødelegge.

Ta gledene på forskudd, ellers går man glipp av dem.

..han [Jostein] kom hjem med et høreapparat og en bruksanvisning på atten sider, han prøvde det en gang, rev proppene ut og sa høyt til seg selv: Aldri mer. Problemet var ikke at høreapparatet ikke virket, eller klødde i ørene, men at verden utenfor lød så ubehagelig at han heller ville slippe.

Bøker lest

• "Paradis" av Henrik H. Langeland
  • "En tilfeldig nordmann - den hele og fulle sannheten om Gordon Mo" av Lars Saabye Christensen
  • "Assalamu alaikum - roman" av Tore Renberg
  • "Saken med den tapte tidens innfall - roman" av Rune Christiansen