Byen med den røde kappa

av (forfatter) og Gunvald Ims (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Boka er ei ung tyrkisk kvinnes beretning fra Rio de Janeiro. Rio er overveldende ukjent, og hun opplever å befinne seg i Den nye verdenen samtidig som hun bærer Den gamle i seg. Leseren tas med bak Rios glitrende fasade til det burleske, bohemaktige og virkelige Rio, der skuddsalvene høres uavlatelig og det lukter blod, urin og svette.

En ung, tyrkisk kvinne står plutselig på gata i Rio de Janeiro. Himmel og helvete velter inn over henne, og noe løsner?

Özgür, som er student og fra Istanbul, ankommer en dag Rio de Janeiro hvor hun skal bo hos en universitetsansatt. Drosja kjører henne til den adressen hun oppgir, men ingen åpner for henne. Hun er alene i en by som bugner av sensualitet, og av farer, og hun bestemmer seg for å bli. Ikke bare er språket nytt, temperaturen slår alle rekorder, naturen er villere, lydene mer skremmende, luktene strammere og de mellommenneskelige kodene annerledes. Hver dag opplever hun fattigdommen som mer kvelende, og svimmelheten drar i henne, mot bunnen, mot selve hjertet i Rio de Janeiro. Etter hvert som denne vidunderlige byen avkler seg og viser seg som en djevelsk skapning, gjør den det mulig for Özgür å skrive livshistorien sin?Byen med den røde kappa er en tyrkisk kvinnes beretning fra Rio de Janeiro, om å befinne seg i Den nye verdenen og samtidig bære Den gamle i seg. Vi tas med bak Rios glitrende fasade til det burleske, bohemaktige og virkelige Rio, der skuddsalvene høres uavlatelig, og der det lukter blod, urin og svette. Boka forteller ikke bare om voldsomheten hovedpersonen ser rundt seg, men voldsomheten i hennes egen sjel. Özgür (som betyr Fri) kjenner et desperat behov for å sette ny erfaring om til ord. Romanen er slik også en beretning om skrivingas vanskelige kunst.
«Asl? Erdo?an er en meget skarptseende og følsom forfatter som skaper.fullkomne litterære tekster.»Orhan Pamuk
«En forfatter må ikke bare se på verden som et spill, en konstruksjon eller noe underholdende. Det begrenser og gjør litteraturen veldig smal. Forfatteren må se på litteraturen som et bånd til verden.»Asli Erdogan

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205328273