Bydelen Fuglenes i Hammerfest

historie, oppvekstmiljø, gutteklubber

Kolofon 2014 Innbundet

Dette er ei bok i tre deler. Sentralt står oppvekstmiljøet på Fuglenes. Det ble preget av tvangsevakueringa i nov. 1944 og av gjenreisninga som begynte så smått høsten 1945. Det var knapt ei flis igjen av denne vakre og livskraftige byen, bare sundsprengte ruiner. Familier returnerte fra hele landet for å bygge opp det nye Hammerfest. Samholdet sto sterkt.

Denne store samhørigheten forhindret likevel ikke at det på nytt ble gnisninger mellom småskolegutter på begge sider av vågen, «Fuglenesrampen» mot «Byrotta». Denne bydelsrivaliseringa ble til i perioden 1920-1940, da Fuglenes ble et vekstområde med alt hva det innebar. I tillegg hadde denne bydelen fra gammelt av en omskiftende og spennende historie. Første del av boka er en bydelshistorie.

I andre del, oppvekstmiljøet, er det som skjedde på Fuglenes satt inn i et nasjonalt historisk perspektiv. Den tredje delen er om alle gutteklubbene som ble skapt på dette forblåste neset, der bydelsidentiteten var sterkere enn gutteklubbsidentiteten. Det preget de som vokste opp og dermed også de voksne.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2014