Burning bright

2008 Heftet

Året er 1792. Familien Kellaway har flyttet fra landet til London, der faren forsøker å forsørge familien som stolmaker. De andre ungene erter Jem og Maisie for dialekten og klærne, men møtet med Maggie, som er født og oppvokst i byen, hjelper dem til å finne seg bedre til rette. Den berømte kunstneren William Blake er familen Kellaways nabo og alltid på parti med de fattige og sultne. Han provoserer de engelske royalistene ved å gå ut i gatene og sympatisere med de franske revolusjonære.

Utgivelsesår 2008

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Storbritannia

Omtalt person William Blake

Historie fra London rundt år 1792. Dette er om en familie som kommer til London fra landsbygda. Mor, far og barna Jem og Maisie. Barna blir mobbet for både sine klær og dialekt. Begge blir venn med den gatesmarte Maggie. Saftig, dampende historie.

Det du ønsker deg , er ikke verd halparten så mye som det du fremdeles har.

En gravid jente var ikke et uvanlig syn, men to på en gang var en så stor dose fruktbarhet at det tiltrakk seg oppmerksomhet overalt - til anstøt for noen og fryd for andre.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

• "Damen og enhjørningen" av Tracy Chevalier
  • "Englefall" av Tracy Chevalier