Bumerang

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Bazar 2012 E-bok

Søsknene Antoine og Melanie feirer Melanies 40-årsdag med en tur til barndomsparadiset Noirmoutier. Turen vekker minner, og da de kjører tilbake til Paris er Melanie taus og anspent. Hun mister kontroll over bilen og blir hardt skadet, mens Antoine er like hel. Han vil vite hva som opprørte søsteren, og sporer opp en vel bevart familiehemmelighet.

Forlag Bazar

Omtalt sted Frankrike

Etter min mening var denne boken en god og lettlest bok om en familie og deres utfordringer i hverdagen. Nok av hendelser som mange kan relatere seg til. En bok som er absolutt verdt å lese, men jeg synes den ble kjedelig i forhold til Saras nøkkel da jeg hadde alt for store forventninger etter denne. Tror nok også at lesere som er på alder med personene i boken og som har tenåringer selv kan relatere seg mer til historien. Men som sagt, absolutt en fin bok!

Lettlest men kjedelig bok, hadde litt store forventninger til denne boken, men må innrømme at jeg ble skuffet. Helt grei historie som sikkert mange kan kjenne seg igjen i...

Boken handler om Antoine som tar med seg søsteren Melanie til bardommens feriested ved sjøen som en gave til henne på hennes 40 årsdag. De nyter langhelgen, for de har begge behov for å komme seg litt bort fra hverdagen i Paris, Antoine er nyskilt og Melanie har akkurat brutt med kjæresten etter 6 år.

Oppholdet ved sjøen bringer tilbake minner fra 30 år tilbake i tid som de ikke helt takler. Og når Melanie blir så opprørt av å snakke om disse minnene at hun mister kontrollen over bilen og blir alvorlig skadet aner ikke Antoine hvordan de skal få klarhet i dette som hendte for 30 år siden.

Melanie ligger lenge på sykehus etter bilulykken, og Antoine på sin side sliter med tenåringsbarna som er i opprør, og forholdet mellom han og barna ser ut til å bli bare verre og verre.

Når Melanie etter flere måneder blir bedre begynner hun og broren og undersøke nærmere hva som skjedde for så lenge siden, og de får seg litt av noen overraskelser.

Jeg synes egentlig at boka var litt for lang. Antoine dveler mye ved livet sitt, skilsmissen og problemene med barna, og etter hvert blir det en del gjentagelser. Likevel hørte jeg boka ferdig, for det er først mot slutten at de store(?) avsløringene kommer. Jeg ble ikke så veldig sjokkert over disse avsløringene, særlig ikke ettersom noen av dem bare er antagelser.

Jeg har tidligere lest Saras nøkkel av samme forfatter som jeg synes er langt bedre enn Bumerang, og jeg hadde nok litt for store forventninger til denne.

Jeg gir boka terningkast 3.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg kjenner en svak varme i underlivet når blikket hennes treffer meg. Men det er vanskelig å se sexy ut når man drasser på et hylende barn og en bjeffende hund.

Angie, I still love you baby. Everywhere I look, I see your eyes. There ain't a woman that come close to you.

Hun var mitt nord, mitt syd, mitt øst, mitt vest.
Hun var min glede i hverdag og fest.
Hun var mine ord og min sang.
Jeg trodde hun var der for alltid, jeg tok feil den gang.

Stopp alle klokker, la telefonen være død.
Gi hunden et saftig ben, så den slutter å gjø.
Ikke spill piano, men slå dempet på tromme,
bær ut kisten, la de sørgende komme.

Hva skal vi med stjerner nå? Bare gjem dem vekk,
pakk månen ned og legg solen i en sekk.
Hell havet ut og hugg skogen ned.
For nå kan ingenting gi oss fred.

Jag har hört detta förut så jag tror inte att Tatiana har skrivit detta, men vem gjorde det? Ska lägga ut frågan på facebook åxå.

Några tummar senare fick jag svar på Facebook:
Dikten är skriven av W H Auden, men handlar om en man: "He was My North ..."

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.

Ur fyra bröllop och en begravning

Der jeg ligger i sengen, fortsatt med lukten hennes på huden, hører jeg det dempede brølet fra Harleyen i søndagens nattestillhet. Hun har dratt. Hun ble hele dagen. Men jeg vet at hun kommer tilbake, og bare tanken trøster meg.

Skravlebøtta med det skjeve smilet og museflettene var borte for alltid. I hennes sted var denne smekre femme-enfant kommet, med knoppende bryster, blank kvisete hud og vulgær øyensminke som han fikk lyst til å tørke bort med fingrene.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Den første er nå stengt for dagen, og jeg tar nok en tur dit i morgen igjen.
Fikk med meg 7 bøker for en hundrings. 4 pocket og 3 innbundet. Tre av de er egentlig kjøpt til kona, men jeg skal lese dem lell.
I rekkefølge som jeg fant de. jeg gikk tre runder i lokalet, misser alltid noe, flaks det for jeg fant "storm i juni" på det tredje.

• "Den andre historien" av Tatiana de Rosnay
  • "Mokka" av Tatiana de Rosnay