Bukkefesten

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2010 Heftet

Urania Cabral returnerer til Den Dominikanske Republikk etter et livslangt, selvpålagt eksil. Samtidig som vi får høre Uranias egen historie, følger vi det kraftfulle klimakset til diktatoren Rafael Trujillos regime. Romanen utforsker hvilken effekt makt og vold har, både på undertrykkerne og de undertrykte.

NOBELPRISEN 2010!

Den dominikanske republikk 1961, da hovedstaden fremdeles het Trujillo By: Én mann tyranniserer tre millioner mennesker. Det han ikke vet, er at en dramatisk demokratiseringsprosess er i anmarsj. Mario Vargas Llosa, kjent for sitt politiske og litterære engasjement, skildrer i Bukkefesten hvordan politikken kan bane seg vei mellom kadavre, og hvordan et uskyldig vesen kan bli til en grusom gave. Vargas Llosa ble i 2010 tildelt Nobelprisen i litteratur «for sin kartlegging av maktens strukturer og knivskarpe bilder av individets motstand, opprør og nederlag».Terningkast 6. «Glitrende og overbevisende romankunst ?»Turid Larsen, DagsavisenTerningkast 5. «Stor roman om politikk, diktatur og sex.»Yngvar Ustvedt, VG«Ruvende diktatorroman.»Inger Bentzrud, Dagbladet«Bok av nobelprisklasse.»Terje Stemland, Aftenposten Om Mario Vargas Llosa på wikipediaOm tildelingen av Nobelprisen 2010 på reuters

ISBN13 9788205412699

EAN 9788205412699

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Dominikanske Republikk

Sjefen for SIM snakket om hvor viktig det var at man ikke lot den indre fienden stikke hodet frem, at man slo ned på ham så snart han prøvde seg. - For så lenge den indre fienden er svak og splittet, betyr det ingenting hva den ytre foretar seg. La USA skrike og bære seg, og OAS rase, la Venezuela og Costa Rica gneldre, det biter ikke på oss. Det bidrar snarere til å samle dominikanerne, som en knyttet neve rundt Sjefen.

Velgjøreren sukket. Men den tiden han hadde kastet bort på å fylle igjen hullene som horden av slektninger laget i veien, kunne han ha bygd opp et helt land til.

Den tradisjonelle loppemarkeden svikter aldri. I år fant jeg, i rekkefølge, disse bøkene. Gatsby er til kona som aldri lest den og nekter å lese min svenske utgave.

• "Den svarte boksen" av Amos Oz
  • "Scener fra kurtisanenes liv" av Honoré de Balzac