Buddha

Volume 1

Kapilavastu

av (forfatter), Osamu Tezuka (illustratør) og Bjarne Robberstad Johnsen (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Tegneserien tar i første rekke for seg livet til den unge Siddharta, som våkner opp til et stort livskall. Samtidig blir leseren kjent med indisk kastesystem og levesett. Dette er den første boka om Buddha.

Episk tegneserieklassiker endelig på norsk! Chapra, en ung slave, gjør opprør mot kastesystemet han er født inn i. Tatta, en villstyring av en kasteløs guttunge, kommuniserer med dyr, og munken Naradatta streber etter å avsløre meningen bak noen merkelige forvarsler. Så blir et barn født. Barnet får navnet Siddhartha, og vil snart forandre hele verden. Osamu Tezuka (1928 - 1989) kalles gjerne "Japans Walt Disney", og "Gudfaren av Manga". Tezuka var en av Japans mest innflytelsesrike serieskapere. Hans samlede verker består av mer enn 300 bind. Buddha ble til over en tiårsperiode, fra 1974 til 1984. Den forener på en unik måte høyverdig litteratur med folkelig slapstickhumor, og lar mektige, naturalistiske landskapsbilder virke side om side med enkle "Disney-aktige" karakterer."A STUNNING ACHIEVEMENT"Publishers Weekly"A MASTERPIECE OF GRAPHIC LITERATURE"Time"I HAVE BEEN, AND CONTINUE TO BE AN ARDENT ADMIRER OF OSAMU TEZUKA"Will EisnerSerien om Buddha er planlagt utgitt i til sammen åtte bind.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205375505

EAN 9788205375505

Serie Buddha (1)

Genre Manga

Omtalt sted India

Omtalt person Buddha

Jeg leser mye i sjangeren tegneserier, grafiske noveller og annen tegnet historiefortelling. Dette er en slags ikke-kronologisk og uorganisert oversikt over noen av mine favoritter.

• "Buddha - Volume 2" av Osamu Tezuka
  • "Buddha - Volume 3" av Osamu Tezuka