Brune

av (forfatter) og Kim Haugen (oppleser).

Lydbokforlaget 2014 CD

Flott, prisbelønnet barnelydbok for barn rundt seks år!

Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune - superhelten som ikke er redd for noen ting. Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?

«Brune» er en bok om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en bok om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.

For «Brune» er forfatter Håkon Øverås nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2014 og Brageprisen 2013, og han er blitt tildelt Kulturdepartementets Litteraturpris og Norske Barne- og Ungdomsbokforfatteres debutantpris Trollkrittet.

«Boka er en høyst sjarmerende fortelling om oppvekst, superhelter og kampen for tilværelsen.»
Maya Troberg Djuve, Dagbladet

«I denne sjarmbomben av en bok møter vi tre små superhelter med hvert sitt malerspann. Denne anbefaler vi gjerne!»
Morten Olsen Haugen, Aftenposten

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2014

Format CD

Serie Fargesuperheltene (1)

Tildelt litteraturpris Litteraturprisen 2013 Trollkrittet 2013 Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2014

Noe så vakkerttristmorsomt! Brune er en helt. En superhelt. Og enda handler det om sorg og en død bestefar. Tror jeg må lese den en gang til!

Om å ta igjen, være superhelt og savnet etter en bestefar

Har akkurat lest "Brune" av Håkon Øvreås. Boka er knallbra og fikk Nordisk Råds pris for barne - & ungdomslitteratur. Hovedpersonen Rune har akkurat mistet bestefaren sin. Han har flyttet til et nytt sted og har rukket å få to venner som heter Atle og Åse. Rune blir plaget av noen gutter, så om natten kler han seg ut som superhelten Brune. Han maler en av plageåndene sin sykkel brun. Etterhvert blir Atle og Åse også med i superheltklubben. Dette er en bok om vennskap, mot og om ta igjen. Fin for høytlesning. Anbefales!

Sterk fem'er! Elsker Håkon Øvreås sitt litterære univers.

-Nå må du spise, sa tante Ranveig. -Liker du sei?
-Jeg liker seigmenn, sa Rune.

Her er 9 bøker jeg mener er flotte eksempler på den moderne litteraturen for barn og unge. De tar for seg tunge temaer som sviktende foreldre, mobbing, misbruk og sorg, men det er også bøker som tar vare på et ungt sinns håpefulle blikk på verden.

Bøker til fjerde trinn

Hva gir man de som har lest alle pingle-bøkene eller venter på neste?
Noen forslag...

• "Blåse" av Håkon Øvreås