Brudereisen

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Pax 2010 Heftet

De tre kvinnene Ada, Marjorie og Esther lengter etter å unnslippe fattigdommen i etterkrigstidens Nederland og starte opp på et nytt sted. De føres sammen på et fly på vei til New Zealand, flyet er fullt av unge bruder på vei til sine forloveder og et nytt liv. Når de tre kvinnene møtes igjen femti år senere blir de nødt til å ta et oppgjør med fortiden og båndene som binder dem sammen.

Forlag Pax

Omtalt tid Etterkrigstiden 2000-2009

Omtalt sted New Zealand

bånn i bøtta!!

en bok som hoppet i tid og det gjorde den spennende- spesielt å følge de ulike karakterene-- Jeg hadde ikke store forventninger da jeg begynte- men etterhvert MÅTTE jeg bare lese videre for å se hvordan det hele utviklet seg for de forskjellige- Plottet er velkjent men forfatteren maktet i hvert fall å holde meg fanget

Underholdende, og pirret min nyskjerrighet

I 1953 arrangeres et flykappløp fra Nederland til New Zealand. Ombord på et ombygget lastefly, befinner Ada, Esther og Marjorie seg. De er alle tre på vei til sine forlovede på den andre siden av jorden. Kappløpet kom som sendt fra himmelen, da ingen av de tre hadde særlig med penger mellom hendene. Kravet for å være med, var å stille opp til intervjuer og fotoseanser. Det var også menn med på flyet, blant annet den sjarmerende Frank de Rooy. Han faller for Ada, men hun er gravid, gift, og veldig religiøs. Allikevel blir hun dratt mot Frank. Også Marjorie og Esther blir fascinert av Frank, noe som besegler skjebnene til firkløveret for alltid.
Femti år senere møtes Ada, Marjorie og Esther igjen - i Franks begravelse. Oppgjørets time har kommet, men bør alltid sannheten komme for en dag?

Lettlest, fascinerende og medrivende. Ikke ofte jeg leser om New Zealand heller.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Febertreet" av Jennifer McVeigh
  • "Bakerens datter" av Sarah McCoy