Brudekisten

av (forfatter) og Håkon Ramstad (oppleser).

Lydbokforlaget 2014 Lydfil

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2014

Format Lydfil

Serie Cato Isaksen (10)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Jeg har lest de fleste av Lindell's krimromaner, kanskje alle. Kvaliteten på bøkene har vært varierende...og ofte har språket manglet det som skal til for å gjøre leseopplevelsen optimal. Hun har stort sett vært dyktig når det gjelder selve historien (plottet) og har også hatt et troverdig persongalleri - samt et brukbart spenningsnivå. Men det har vært haltende. Helt til nå..
Jeg mener bestemt at med "Brudekisten" har Unni Lindell levert sin aller beste krimroman. Har akkurat lagt den fra meg etter en intens og spennende sluttspurt. Boken halter litt innledningsvis, jeg irriterte meg litt over språket og brukte litt tid på å sette meg inn i bokens persongalleri....men etterhvert løsnet det helt, og da leste jeg ut boken i rekordfart. Selve handlingen tar utgangspunkt i psykiatrien på Gaustad sykehus, ansatte, pasienter og pasientenes barn. Forfatteren har satt seg inn i livet på Gaustad, lokalitetene og de behandlingsmetodene som ble benyttet for 25-30 år siden og tidligere...Hun har skapt en ramme rundt handlingen som både er ekkel, skremmende, opplysende og til tider rystende. Personene i plottet er svært troverdig skildret og alle kan være potensielle mordere, jeg klarte etterhvert å se de involverte tydelig for meg. Her har hun vært svært dyktig. Men ikke minst forteller hun en utrolig historie som jeg som leser raskt blir oppslukt av. Språket glir lettere og lettere og i lange perioder er det utrolig bra. Plottet er genialt og boken er å beskrive som en skikkelig pageturner med spenning til siste side. Jo, denne boken likte jeg. Anbefales.

Nej Unni det här var inte så bra som det brukar vara. Hafsigt och rörigt även om ämnet och intrigen var bra som vanligt. Jag vill suuuuugas med in i intrigen och spelet mellan de olika personerna, men här hängde jag bara med. Bättre kan du! Ser fram emot nästa bok som jag hoppas blir av den vanliga kvaliteten.

Boka skuffer stort, den tygger på det samme gang etter gang, gjentagelse blir som gnagsår etter hvert!

Bra og spennende story som kommer til å sitte i "systemet" mitt en god stund. Interessant å lære litt om Gaustad og denne bransjen for øvrig. Anbefales!

Jeg leste de fem første bøkene om Cato Isaksen med stor iver for noen år tilbake. Hadde derfor bestemt meg for å lese de fem neste bøkene i årets påske. Det hele startet bra, Honningfellen, Mørkemannen og Sukkerdøden ble lest i løpet av noen dager. Neste bok på listen var da Djevelkysset, interessen for Lindells krim hadde da sunket noe og jeg brukte vel en drøy uke på denne boka. Så var det siste bok i rekken som sto for tur, og jeg må si at det kanskje er greit at dette er den siste, i alle fall den siste jeg skal lese på en stund. Jeg synes ikke denne boken har ordentlig Lindell-kvalitet over seg. Jeg synes boka mangler spenning og det som får meg hektet. Jeg synes handlingen går litt treig og det er nesten så jeg kjeder meg mens jeg leser deler av boka. Det tok meg hele fire uker(!) å lese ferdig denne boka, og jeg kjenner det er lenge til jeg kommer til å lese noe fra Lindell igjen. Håper at eventuelle fremtidige bøker om Cato har den kvaliteten og spenningen som jeg husker fra de første bøkene.

Det var vanvittig hvordan solskinnsdager kunne ligge etter hverandre som hvite sauer og så endre seg til rovdyr.

Livet blir bare målt etter hvordan man lever i forhold til evigheten.

Du aner ikke hvor dypt et menneskesinn kan være. Fargen svart er ikke mørk nok.

Barn skal gro i lyset fra de voksne, ikke dø i skyggen fra dem.

Det luktet kjølig av kofta hennes, som om vinterluften hadde frosset seg inn i sømmene.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Målet er å få lest ca 2 bøker pr måned, tilsammen 24 stk i 2014. kan inkludere comics hvis det kniper...

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

i løpet av 2014 har jeg som mål å lese 50 bøker. Likevel går kvalitet foran kvantitet, så det gjenstår å se hvordan dette går. Følg gjerne med =)

(kommer til å skrive bokomtaler her: www.spraakraadblaagg.wordpress.com)

• "Fremmedlegeme - krimroman" av Unni Lindell
  • "Jeg vet hvor du bor - kriminalroman" av Unni Lindell