Bruckner, Camille, Prins Carlo

komponisttrilogien

Cappelen Damm 2011 Heftet

Bruckner: Romanen omhandler den østerrikske organisten og komponisten Anton Bruckner. På hans dødsleie i 1896 er en av de besøkende nonnen Ida Buhz, som tidligere har fridd til ham. I samtale med henne erindrer Bruckner sitt liv som nå går mot slutten. Camille: Komponisten og pianisten Camille Saint-Säens og hans tjener Gabriel Geslin, tilbringer vinteren i Algerie av helsemessige grunner. Under oppholdet tenker Geslin tilbake på sin oppvekst som vidunderbarn, på sin karriere som komponist og på sine samtidige som Gabriel Fauré, Lizt, Wagner og forfatteren Marcel Proust. Prins Carlo: Don Carlo Gesualdo, prins og komponist, blir født til adel og store eiendommer, og giftes bort til den noe eldre donna Maria i ung alder. Boka er et litterært portrett av en banebrytende kunstner og et sammensatt menneske.

ISBN13 9788202363826

EAN 9788202363826