Broren min er en superhelt

av (forfatter), Laura Ellen Anderson (illustratør) og Lisa Vesterås (oversetter).

Kagge 2017 E-bok

Årets beste britiske barnebok i 2016!

Luke er oppe i trehuset sammen med storebroren sin, Zack, men så må han tisse. Når han kommer tilbake, har den slaskete, aldri-lest-en-tegneserie-i-hele-sitt-liv-broren hans fått superkrefter, og noen har gitt ham beskjed om å redde ikke bare ett, men to univers. Luke blir RASENDE! Zack LIKER ikke tegneserier engang! Men det er verdener som må reddes, og NOEN må sørge for at Zack gjør det skikkelig. Særlig fordi han ikke har en superheltkappe engang ...

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788248920144

EAN 9788248920144

Serie Broren min er en superhelt (1)

Genre Fantastisk litteratur Humor

Hvis man tenker på superhelter hele dagen, er det skikkelig surt at det er det er storebroren din som får i oppgave å redde to verdener, bare fordi man selv var inne for å tisse akkurat i det romvesenet med det viktige oppdratet landet i hagen. Luke er den misunnelige lillebroren som opplever at det er den eldre og superhelt-uinteresserte storebroren Zack som blir superhelt. Etter noen innledende heltedåder blir Zack, Luke og vennene deres involvert i et krim-mysterium som også - selvsagt - innebærer et oppdrag som MÅ løses, ellers vil verden gå under. (Såpass må det være i superheltbøker.) Avslutningen er suveren, en god blanding av Austin Powers, Mission impossible og James Bond, med en ond, men sårbar og litt sørgelig skurk som må nedkjempes i et hovedkvarter fullt av skumle rekvisitter.

Denne boka treffer på alle plan. Den står litt i fare for å bli en kommentar til seg selv, så selvrefererende som Luke til enhver tid er om reglene for superhelthistorier. Men forfatter Solomons har skrevet en morsom, spennende og medrivende historie som passer for foreldre og barn - perfekt som lydbok på bilturen.

Det er sikkert mange referanser i denne boka som jeg ikke tar, siden superhelter aldri har interessert meg noe særlig. Hadde jeg hatt en nerdete lillebror og trehytte da jeg var liten, er det med andre ord liten tvil om hvem av oss som hadde fått superkreftene.

• "Mara" av Åsa Larsson
  • "Mine verste år" av James Patterson