Brooklyn N.Y.C.

øyeblikksbilder fra New York

av (forfatter) og Karine Haaland (illustratør).

Damm 2004 Innbundet

I denne boka tar forfatteren pulsen på verdensmetropolen New York. Hun forteller historier fra møte med storbyjungelen. Vi får blant annet høre om sprø taxisjåfører, vinterkulda i New York og påkledde damer i en badstue.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204099020

EAN 9788204099020

Omtalt sted New York

Det sier noe om alvoret når tenåringer går med på å ta på seg lang underbukse. Da er det kaldt.

Yoga tar liten plass. Ei matte er bare rundt halvannen kvadratmeter, omtrent som en gjennomsnittelig leilighet på Manhattan.

Det må ha vært en morgenkaffeperson som tidligere i vinter ble observert på Øvre Manhattan. Hun kom inn på en buss med bare badekåpe rundt seg. Rødmende så hun nedover seg selv og utbrøt: - Å gud, så pinlig, jeg må ha glemt busskortet i den andre badekåpa.

New York har åtte millioner innbyggere og fem millioner hunder. De aller fleste av dem bitte små. På tynne bein vakler de langs fortauene. Nylig måtte jeg gå tur med en slik. En venn i SOHO var blitt syk, og minibikkja måtte ut. Jeg var livredd for at den skulle forsvinne ned i et sluk eller i et hull i asfalten. Tenk å komme tilbake til den syke med bare halsbåndet og en pose varm hundebæsj.

Hørt i det notorisk trangbodde New York: - Har du lest om han som hadde en tiger inne i leiligheten i Harlem? - Ja, tenk deg, han hadde en femroms leilighet.

• "Svartstilla - roman" av Susanne Skogstad
  • "Fortellingen om øde - roman" av Ida Hegazi Høyer